Web of Science: 2 cites, Google Scholar: cites
¿Puede el impacto de las estrategias de desarrollo docente de larga duración cambiar la cultura institucional y organizativa en educación superior?
Madinabeitia Ezkurra, Alba (Universidad del País Vasco)
Lobato Fraile, Clemente (Universidad del País Vasco)

Títol variant: Pot l'impacte de les estratègies de desenvolupament docent a llarg termini canviar la cultura institucional i organitzativa a l'educació superior?
Títol variant: Can the impact of long-term faculty development strategies change institutional and organizational culture in higher education?
Data: 2015
Resum: Evidenciar el impacto organizativo de las estrategias de desarrollo docente (DD) es una necesidad para avanzar en el establecimiento de alternativas curriculares en la enseñanza tradicional. El artículo parte del modelo proporcionado por Kirkpatrick para el análisis del impacto del DD y presenta resultados de una investigación sobre los efectos conseguidos a nivel individual, así como organizativo e institucional, de un programa ERAGIN para el desarrollo de metodologías activas. Desde una perspectiva cualitativa, se han utilizado documentos varios, cuestionarios y entrevistas. La muestra está compuesta por 65 docentes de la primera promoción del programa. El estudio empírico presenta el impacto de esta formación en los conceptos sobre la enseñanza y el aprendizaje (EA) de docentes, tanto en su enfoque como también en la capacidad para investigar la docencia (scholarship of teaching and learning) o para liderar en ámbitos docentes. Son elementos clave para conducir el cambio de niveles individuales a una dimensión más organizativa e institucional.
Resum: Evidenciar l'impacte organitzatiu de les estratègies de desenvolupament docent (DD) és una necessitat per avançar en la tasca d'establir alternatives curriculars a l'ensenyament tradicional. L'article parteix del model proporcionat per Kirkpatrick per analitzar l'impacte del DD i presenta resultats d'una recerca sobre els efectes a nivell individual, així com organitzatiu i institucional, d'un programa ERAGIN per al desenvolupament de metodologies actives (MA). Mitjançant un enfocament qualitatiu, s'han utilitzat documents diversos, qüestionaris i entrevistes. La mostra està composta per 65 docents de la primera promoció del programa. L'estudi empíric presenta l'impacte d'aquesta formació en els conceptes sobre l'ensenyament i l'aprenentatge (EA) de docents, tant en l'enfocament que se'n fa, com en la capacitat per investigar la docència (scholarship of teaching and learning) o per liderar en àmbits docents. Són elements clau per conduir el canvi de nivells individuals a una dimensió més organitzativa i institucional.
Resum: To demonstrate organizational impact of faculty development strategies (FD) is a necessity to advance in the establishment of curricular alternatives to traditional teaching. The following article is provided by Kirkpatrick model for analyzing the impact of FD, and showcases the outcomes of a research on the effects of the ERAGIN program for the development of active learning methodologies on an individual, organizational and institutional level. With a qualitative approach has been used several documents, questionnaires and interviews. The sample is composed of 65 teachers of the first roll-out of the program. The empirical study shows the impact of this training on the concepts about teaching and learning (TL) of teachers, both on the approach and on the ability to do research on teaching (scholarship of teaching and learning) or leading in teaching areas. These are key elements to lead change from an individual level into a more organizational and institutional dimension.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Formació contínua ; Lideratge educacional distribuït ; Aprenentatge basat en problemes ; Canvi institucional ; Desenvolupament organitzacional ; Lifelong learning ; Distributed educational leadership ; Problem-based learning ; Institutional change ; Organizational development ; Formación continua ; Liderazgo educacional distribuido ; Aprendizaje basado en problemas ; Cambio institucional ; Desarrollo organizacional
Publicat a: Educar, Vol. 51 Núm. 1 (2015) , p. 127-147 (Monográfico) , ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v51-n1-madinabeitia-lobato
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/287038
DOI: 10.5565/rev/educar.697


21 p, 206.3 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2014-12-21, darrera modificació el 2021-12-11



   Favorit i Compartir