Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/127873
La cuestión del otro : forasteros, extranjeros, extraños y monstruos
Izaola, Amaia (Universidad de La Rioja. Grupo de investigación CIVERSITY)
Zubero, Imanol (Universidad del País Vasco)
Universidad del País Vasco

Títol variant: La qüestió de l’altre : forasters, estrangers, estranys i monstres
Títol variant: Otherness : Outsiders, foreigners, strangers and monsters
Data: 2015
Resum: La sociología y la antropología han teorizado la cuestión de la otredad recurriendo a cuatro conceptos o tipos ideales (el forastero, el extranjero, el extraño y el monstruo), cada uno de los cuales constituye una aproximación particular al fenómeno de la diferencia. Cada uno de ellos transmite una imagen muy distinta del sujeto o del colectivo al que se define como «otro»: una imagen de relativa proximidad en unos casos, una imagen de alejamiento y hasta de diferencia radical en otros. A partir de estos cuatro constructos teóricos, proponemos la elaboración de un mapa conceptual que define espacios de cercanía o de distancia social en función de la mayor o menor diferencia atribuida al sujeto o a los sujetos definidos como «otro».
Resum: La sociologia i l’antropologia han teoritzat la qüestió de l’alteritat recorrent a quatre conceptes o tipus ideals (el foraster, l’estranger, l’estrany i el monstre), cadascun dels quals constitueix una aproximació particular al fenomen de la diferència. Cadascun d’ells transmet una imatge molt diferent del subjecte o del col·lectiu al qual es defineix com a «altre»: una imatge de relativa proximitat en uns casos, una imatge d’allunyament i fins i tot de diferència radical en d’altres. A partir d’aquests quatre constructes teòrics, proposem l’elaboració d’un mapa conceptual que defineix espais de proximitat o de distància social en funció de la major o menor diferència atribuïda al subjecte o als subjectes definits com a «altre».
Resum: Sociologists and anthropologists have theorized the idea of otherness through four archetypal figures – the outsider, the foreigner, the stranger, and the monster – each of which constitutes a particular approach to the phenomenon of difference. Each of these figures conveys a very different image of the person or group branded as ‘other’, with some figures suggesting a degree of closeness and similarity, whilst others imply great or even radical difference. Using these four theoretical constructs, the authors propose a conceptual map that defines spaces of social distance depending on the degree of difference a particular society attributes to a subject or subjects defined as ‘other’.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Diversitat ; Immigració ; Distància social ; Teoria sociològica ; Alteritat ; Diversity ; Immigration ; Social distance ; Sociological theory ; Otherness ; Diversidad ; Inmigración ; Distancia social ; Teoría sociológica ; Otredad
Publicat a: Papers : revista de sociologia, Vol. 100 Núm. 1 (Gener-Març 2015) , p. 105-129 (Artículos) , ISSN 2013-9004

DOI: 10.5565/rev/papers.649


25 p, 207.4 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Papers
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2015-01-02, darrera modificació el 2016-06-04



   Favorit i Compartir