Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/128388
El procés d’estrena del «Pròleg» d’«Els Pirineus» de Felip Pedrell a Venècia l’any 1897
Godoy López, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de l'Expressió Musical, Plàstica i Corporal)

Títol variant: Le processus de la première du « Prologue » d’« Els Pirineus » de Felip Pedrell à Venise en 1897
Títol variant: Der Weg zur Premiere des „Vorspiels” zu „Els Pirineus” von Felip Pedrell 1897 in Venedig
Títol variant: The process of the premiere of the “Prologue” from “Els Pirineus” by Felip Pedrell in Venice, 1897
Títol variant: El proceso de estreno del «Prólogo» de «Los Pirineos» de Felip Pedrell en Venecia en el año 1897
Data: 2013
Resum: El català Felip Pedrell (1841-1922) i l’italià Giovanni Tebaldini (1864-1952), tots dos compositors i musicòlegs, es van cartejar durant gairebé vint-i-cinc anys en l’època en què el tortosí cercava de poder veure representada la seva gran trilogia lírica: Els Pirineus. En aquest article s’analitza l’epistolari entre Tebaldini i Pedrell que es conserva a la Biblioteca de Catalunya per poder dur a terme una reconstrucció històrica que va des del moment en què Tebaldini s’interessa per l’obra de Pedrell fins a l’estrena del pròleg d’aquesta peça a Venècia, l’any 1897. A partir d’aquest estudi, es posa en evidència que les dades històriques de les diferents fonts documentals secundàries no es corresponen amb els fets que es descriuen a l’epistolari, sobretot pel que fa a les dates i als llocs de representació, que sembla que no van ser clars fins al darrer moment. A més a més, s’aporten dades sobre els recursos dels quals disposaven per preparar aquest esdeveniment, com també sobre el paper que van tenir en l’acollida d’aquesta obra a Itàlia. Finalment, cal dir que les informacions que es donen en el present article són una prova més de la ja coneguda odissea del procés d’estrena d’Els Pirineus.
Resum: Der Katalane Felip Pedrell (1841-1922) und der Italiener Giovanni Tebaldini (1864-1952), beide Komponisten und Musikwissenschaftler, unterhielten über fast fünfundzwanzig Jahre hinweg einen Briefwechsel, und zwar in einem Zeitraum, in dem Pedrell darum bemüht war, seine große lyrische Trilogie Els Pirineus aufführen zu können. In diesem Artikel wird die in der Biblioteca de Catalunya aufbewahrte Briefsammlung Tebaldini-Pedrell ausgewertet, um den historischen Prozess zu rekonstruieren, der in dem Moment beginnt, in dem sich Tebaldini für das Werk Pedrells interessiert, und mit der Premiere des „Vorspiels” dieses Stücks 1897 in Venedig endet. Die Studie belegt, dass die historischen Angaben der verschiedenen dokumentarischen Sekundärquellen nicht mit den Tatsachen übereinstimmen, die in der Korrespondenz beschrieben werden. Dies gilt insbesondere für die Zeit- und Ortsangaben der Aufführung, die offenbar bis zum letzten Moment nicht klar waren. Außerdem werden Daten zu den Mitteln beigesteuert, über welche die beiden Komponisten zur Vorbereitung des Ereignisses verfügten, sowie zur Rolle, die sie bei der Rezeption spielten, die das Werk in Italien fand. Abschließend ist darauf hinzuweisen, dass die in diesem Artikel gesammelten Informationen ein weiterer Beleg dafür sind, dass der Weg zur Premiere von Els Pirineus eine regelrechte Odyssee war.
Resum: The Catalan Felip Pedrell (1841-1922) and the Italian Giovanni Tebaldini (1864-1952), both composers and musicologists, wrote to each other for nearly twenty five years at the time when the Tortosa-born Pedrell was trying to see his great lyrical trilogy Els Pirineus performed. In this article, the correspondence between Tebaldini and Pedrell that is preserved in the Library of Catalonia is analysed in order to conduct an historical reconstruction of the time from when Tebaldini took an interest in Pedrell’s work until the premiere of the ‘Prologue’ of his piece in Venice in 1897. It can been seen from this study that the historical data of the different sources does not correspond to the facts described in the correspondence, especially with regard to the dates and locations of performance, which seem to have been uncertain until the last moment. In addition, the correspondence provides data regarding the resources available for the preparation of this event and the role it played in the reception of the work in Italy. Finally, it must be said that the information included in this article is further proof of the already well-known odyssey of a process behind the premiere of Els Pirineus.
Resum: El catalán Felip Pedrell (1841-1922) y el italiano Giovanni Tebaldini (1864-1952), los dos compositores y musicólogos, se cartearon durante casi veinticinco años en la época en que el tortosino intentaba poder ver representada su gran trilogía lírica: Els Pirineus. En este artículo, se analiza el epistolario entre Tebaldini y Pedrell que se conserva en la Biblioteca de Catalunya para poder llevar a cabo una reconstrucción histórica que va desde el momento en que Tebaldini se interesa por la obra de Pedrell hasta el estreno del «Prólogo» de esta pieza en Venecia, en el año 1897. A partir de este estudio, se pone en evidencia que los datos históricos de las diferentes fuentes documentales secundarias no se corresponden con los hechos que se describen en el epistolario, sobre todo en cuanto a las fechas y a los lugares de representación, que parece ser que no fueron claros hasta el último momento. Además, se aportan datos sobre los recursos de los cuales disponían para la preparación de este suceso, así como también sobre el papel que desempeñaron en la acogida que tuvo esta obra en Italia. Finalmente, hay que decir que las informaciones que forman parte de este artículo son una prueba más de la ya conocida odisea del proceso de estreno de Els Pirineus.
Resum: Le Catalan Felip Pedrell (1841-1922) et l’Italien Giovanni Tebaldini (1864-1952), tous les deux compositeurs et musicologues, ont maintenu une correspondance pendant presque vingt-cinq ans à l’époque où le musicien de Tortosa cherchait à faire représenter sa grande trilogie lyrique, Els Pirineus. Dans cet article, nous analysons la correspondance épistolaire entre Tebaldini et Pedrell, conservée à la Bibliothèque de Catalogne, dans laquelle Tebaldini s’intéresse à l’oeuvre de Pedrell, et ce jusqu’à la première du prologue de cette pièce à Venise en 1897. À partir de cette étude, nous mettons en évidence le fait que les données historiques des différentes sources documentaires secondaires ne correspondent pas aux faits décrits dans l’épistolaire, surtout en ce qui concerne les dates et les lieux de représentation, qui sont semble-t-il restés opaques jusqu’au dernier moment. En outre, l’article fournit des informations sur les ressources dont les deux auteurs disposaient pour préparer cet événement, ainsi que sur le rôle qu’ils ont joué quant à l’accueil que l’oeuvre a rencontré en Italie. Finalement, il faut rappeler que les informations fournies dans cet article constituent une preuve supplémentaire de la fameuse odyssée qu’a représentée le processus de la première d’Els Pirineus.
Drets: Tots els drets reservats
Llengua: Català.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Giovanni tebaldini ; Felip pedrell ; Els pirineus ; Epistolari pedrell ; Estrena del «pròleg» d’els pirineus ; Recepció d’els pirineus ; Briefsammlung pedrell ; Premiere des „vorspiels” von els pirineus ; Rezeption els pirineus ; Pedrell correspondence ; Premiere of the ‘prologue’ from els pirineus ; Reception of els pirineus ; Epistolario pedrell ; Estreno del «prólogo» de els pirineus ; Recepción de els pirineus ; Épistolaire pedrell ; Première du « prologue » d’els pirineus ; Réception d’els pirineus
Publicat a: Recerca musicològica, Núm. 20-21 (2013) , p. 195-220 (Articles) , ISSN 0211-6391

Adreça alternativa: http://revistes.uab.cat/recmus/article/view/v20-21-godoy/108


26 p, 785.4 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Recerca musicològica
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2015-01-22, darrera modificació el 2016-06-04



   Favorit i Compartir