Ferrocarril Viking : ¿corredor o interfaz?. Limitaciones técnicas de ambiciones estratégicas
Martín, Pablo

Data: 2014
Resum: El final de la Guerra Fría en 1991, propició el desarrollo de mercados internacionales a una escala nunca vista hasta entonces. En lo que respecta al espacio ex soviético, dado que era básicamente de entidad continental, se debía llegar a los mercados, principalmente por medio de comunicaciones terrestres. En las grandes extensiones del continente eurasiático las antiguas rutas comerciales fueron revitalizadas gracias a la capacidad de transporte y la competitividad del transporte ferroviario. El tren Viking, que une los puertos de Klaipeda, en Lituania, y Odesa (Ilyichevsk) en Ucrania, a través de territorio bielorruso, fue una de las empresas pensadas para aprovechar nuevos mercados a través de las rutas comerciales antiguas. El proyecto compitió para establecerse como una de las principales vías destinadas a aglutinar productos occidentales hacia mercados orientales y viceversa, reabriendo el antiguo eje que unía a Escandinavia y el Báltico con el Imperio bizantino. Sin embargo, diez años después de su puesta en marcha, parece evidente que los países asociados al proyecto Viking, víctimas de las limitaciones tecnológicas y geográficas, no supieron aprovechar la ocasión de consolidarlo y fortalecerse ante futuros competidores.
Resum: El final de la Guerra freda de 1991, va propiciar el desenvolupament de mercats internacionals a una escala mai vista fins llavors. Pel que fa a l'espai ex soviètic, atès que era bàsicament de entitat continental, s'havia arribar als mercats, principalment per mitjà de comunicacions terrestres. A les grans extensions del continent eurasiàtic les antigues rutes comercials van ser revitalitzades gràcies a la capacitat de transport i la competitivitat del transport ferroviari. El tren Vicking, que uneix els ports de Kaipleda, Lituània, i Odessa (llychevsk) a Ucraïna, a través de territori bielorús, va ser una de les empreses pensades per aprofitar nous mercats a través de les rutes comercials antigues. El projecte va competir per establir-se com una de les principals vies destinades a aglutinar productes occidentals cap a mercats orientals i viceversa, reobrint l'antic eix que unia Escandinàvia i el Bàltic amb l'imperi Bizantí. No obstant això, deu anys després de la seva posada en marxa, sembla evident que els països associats al projecte Viking, víctimes de les limitacions tecnològiques i geogràfiques, no van saber aprofitar l'ocasió de consolidar-lo i enfortir-se davant de futurs competidors.
Resum: Cold War's engame in 1991 widened the scope of world markets in an unseen scale, but being the sovietic space a continental entity, it was mainly through land routes how markets could be reached. In the huge expanses of the Eurasaian continent, old trade routes were revitalized thanks to the transport capacity and competitiveness of the railway transport. The Viking railway, linking the ports of Kaipeda in Lithuania and Odessa (Ilychevsk) in Ucraine through byelorussian territory, was one of the entrepreneurships launched to take adavantage of new markets throught old trade routes. By reopenning the old axis that linked Scandinavia and the Baltic to the Bizantine empire, the project vied to establish itself as one of the main routes syphoning western products to eastern markets and vice versa. However, ten years after the start up, it seems clear that countries associated with the Viking project, victims of technological and geographical constraints, failed to seize the opportunity to consolidate and strengthen futur competitors.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Transporte ferroviario ; Tren viking ; Ferrocarril viking ; Corredor viking ; Países bálticos ; Bielorrusia ; Ucrania ; Escandinavia ; Región del báltico-mar negro ; Transport ferroviari ; Països bàltics ; Bielorússia ; Ucraïna ; Escandinàvia ; Regió del bàltic-mar negre ; Railway transport ; Viking corridor ; Viking train ; Viking railroad ; Lithuania ; Ukraine ; Belarus ; Scandinavia ; Baltic-Black Sea Region ; BBSR
Publicat a: Tiempo devorado, Vol. 1 Núm. 1 (2014) , p. 16-27 (Articles) , ISSN 2385-5452

Adreça original: https://revistes.uab.cat/tdevorado/article/view/v1-n1-martin
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/tdevorado/article/view/304339


12 p, 2.6 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Tiempo devorado
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2015-01-22, darrera modificació el 2022-01-31



   Favorit i Compartir