Google Scholar: citas
L'entrada valenciana dels primers Trastàmares
Massip, Francesc, 1958- (Universitat Rovira i Virgili)

Título variante: The entry into Valencia of the first Trastámaras
Título variante: La entrada valenciana de los primeros Trastámaras
Fecha: 2014
Resumen: Anàlisi dels cinc entremesos o representacions plàstico-escèniques que la ciutat de València va preparar per les entrades de Ferran d'Antequera, Elionor d'Alburquerque i el príncep Alfons (final de 1414 - començament de 1415): dos referits a la «Divisa del rei» (el «Verger» i la «Torre», en referència a l'establiment del cavalleresc Orde de la Gerra i el Griu, emblema de Ferran), un altre que consistia en una roda dels «7 Planetes» i una altra dels «7 fills del rei»: si en la roda còsmica la Terra era al centre de l'univers, en la de les «7 cadires» on seia la fillada el sobirà se situava al centre de la família, regint els destins de la casa Trastàmara, roda que en l'entrada del Primogènit va ser substituïda per les «7 Virtuts». El quart entremès, el més espectacular, oferia la «Roda de les 7 Edats de l'Home» (del bressol a la tomba) centrada per Fortuna, i el cinquè espectacle anava dedicat a la «Visió de sant Vicent Ferrer», que no oblidem que fou l'artífex principal de l'entronització de Ferran a la Corona d'Aragó. Un minuciós programa espectacular dedicat a enaltir la figura del Trastàmara, després de la seva controvertida elecció a Casp (1410), en un afany legitimador per tal de congraciar-se amb el nou monarca.
Resumen: This article analyses five entremesos (short plays) or performances that the city of Valencia prepared for the entries of Ferdinand of Antequera, Eleanor of Albuquerque and Prince Alfonso between 1414 and 1415. Two are related to the royal symbols (the orchard and the tower referring to the establishment of the chivalric Order of the Jar and the Griffin, Ferdinand's symbol), another one consists of a wheel with the seven planets, and another of the seven children of the king. While in the cosmic wheel the Earth was the center of the universe, in the one of the seven seats on which the king's descendants sat, the monarch stood at the center of his family, governing the fate of the Trastámara dynasty. On the occasion of the entry of the firstborn, this wheel was replaced by the one of the seven Virtues. The fourth entremès, the most spectacular one, showed the Seven Ages of Man from the cradle to the grave, focusing on Fortune, while the fifth representation was dedicated to the vision of St. Vincent Ferrer who, as should be remembered, was the main promoter of the coronation of Ferdinand to the Crown of Aragon. It was a detailed programme designed to praise the figure of the Trastámara monarch after his controversial election at Casp (1410) in a legitimizing effort intended to obtain the favor of the new monarch.
Resumen: Análisis de los cinco entremeses o representaciones plástico-escénicas que la ciudad de Valencia preparó para las entradas de Fernando de Antequera, Leonor de Alburquerque y el príncipe Alfonso (finales de 1414 - principios de 1415): dos referidos a la «Divisa del rey» (el «Vergel» i la «Torre», en referencia al establecimiento de la caballeresca Orden de la Jarra i el Grifo, emblema de Fernando), otro que consistía en una rueda de los «7 planetas» y otra de los «7 hijos del rey»: si en la rueda cósmica la Tierra estaba en el centro del universo, en la de las «7 sillas» donde se sentaban sus hijos, el soberano se situaba en el centro de la familia, rigiendo los destinos de la casa Trastámara, rueda que en la entrada del Primogénito fue sustituida por las «7 Virtudes». El cuarto entremés, el más espectacular, ofrecía la «Rueda de las 7 Edades del Hombre» (de la cuna a la tumba) centrada por Fortuna, y el quinto espectáculo estaba dedicado a la «Visión de san Vicente Ferrer», que no olvidemos que fue el principal artífice de la entronización de Fernando en la Corona de Aragón. Un minucioso programa espectacular dedicado a enaltecer la figura del Trastámara, tras su controvertida elección en Caspe (1410), en un afán legitimador para congraciarse con el nuevo monarca.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Lengua: Català
Documento: Article ; recerca ; Versió publicada
Materia: Fast reial ; Teatre medieval ; Ferran d'antequera ; Royal festivities ; Medieval drama ; Ferdinand of antequera ; Fasto real ; Teatro medieval ; Fernando de antequera
Publicado en: Locus amoenus, Núm. 12 (2013-2014) , p. 55-65 (Articles) , ISSN 2014-8798

Adreça original: https://revistes.uab.cat/locus/article/view/v12-massip
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Locus/article/view/290842
DOI: 10.5565/rev/locus.1


12 p, 1.8 MB

El registro aparece en las colecciones:
Artículos > Artículos publicados > Locus amoenus
Artículos > Artículos de investigación

 Registro creado el 2015-02-13, última modificación el 2021-12-11



   Favorit i Compartir