Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/129575
Gender dimension in media and communication studies : main concepts and illustrations in mass mediated texts
Rodriguez, Maria Pilar (Universidad de Deusto)
Cucklanz, Lisa (Boston College)

Títol variant: La perspectiva de género en los medios y los estudios de comunicación : conceptos clave y ejemplos
Data: 2014
Resum: This article defends the notion that incorporation of the gender dimension in all Communication and Media studies is highly desirable because of its contribution to the study of ideology, ethics, and balance in media. The first part of the article explores the main reasons for the need of such transversal integration of gender studies in university curricula, especially in the field of Communication and Media Studies and indicates the main concepts that should be part of undergraduate degrees that include these areas. The second part of the article provides an illustration of the pervasive presence of gender bias in mass mediated texts including mainstream news stories and television programs. The exposition of insights related to gender stereotypes and biases in these two areas are intended as illustrative examples that point to the range and significance of scholarship on gender and communication/media more generally.
Resum: En este artículo se defiende la idea de que la incorporación de la dimensión de género en los estudios de comunicación y medios es muy conveniente debido a su contribución al estudio de la ideología, la ética, y el equilibrio en los medios de comunicación. En la primera parte del artículo se exploran las principales razones de la necesidad de esta integración transversal de los estudios de género en los programas universitarios, especialmente en el campo de la Comunicación y Estudios de los Medios e indica los principales conceptos que deben formar parte de títulos de grado que incluyen estas áreas. La segunda parte del artículo proporciona un ejemplo de la presencia dominante de los prejuicios de género en noticias y programas de televisión.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Anglès
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Gender ; Media ; Stereotype ; Bias ; Ideology ; News ; Television ; Spain ; Ethics ; Education ; Género ; Medios de comunicación ; Estereotipo ; Prejuicio ; Ideología ; Noticias ; Televisión ; España ; Ética ; Educación
Publicat a: Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 50 (Maig 2014) , p. 27-38, ISSN 0211-2175

DOI: 10.7238/a.v0i50.2250


12 p, 102.2 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Anàlisi
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2015-02-24, darrera modificació el 2016-06-04



   Favorit i Compartir