Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/129589
Sui generis : gender portrayals in the italian television advertising
Panarese, Paola (Università degli studi di Roma "La Sapienza". Department of Communication and Social Research)

Títol variant: Sui Generis : representaciones de género en la publicidad televisiva Italiana
Data: 2014
Resum: The article reports the results of a content analysis of 815 Italian commercials and a qualitative research on some case studies. The study aims to determine the level of sex typing in the Italian advertising and try to find some new portrayals of men and women. If the content analysis confirms the perpetuation of old stereotypes in the Italian commercials, the qualitative research reveals a timid transgression of traditional gender representations. Sometimes, women are depicted as professionals and ambitious workers, inserted in different workplaces and not confined at home, flanked by men and not only driven by them. Occasionally, men are depicted at home, in the role of father or as a sexual object. However, the “new” portrayals do not imply a reduction of the differences between men and women; rather they articulate the gender diversity in a more subtle form. On the one hand, the Italian commercials reassure traditional identities, pushing them towards consumptions that destabilize the gender order. On the other hand, they promote a new awareness and attention to the gender complexity, anchoring it to traditional consumptions. Even if the new portrayals are few and do not constitute a trend, they prove that the topic is more complex than it seems, and the issues are much more nuanced than in the past.
Resum: El artículo presenta los resultados de un análisis de contenido de 815 anuncios publicitarios italianos y una investigación cualitativa sobre algunos estudios de casos. El estudio tiene como objetivo determinar el nivel de asignación del sexo en la publicidad italiana y tratar de encontrar algunos cambios en las representaciones de género. Mientras que el análisis de contenido confirma la perpetuación de los estereotipos de edad en los anuncios italianos, la investigación cualitativa revela una transgresión tímida de los roles de género tradicionales.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Anglès
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Gender ; Advertising ; Representations ; Role portrayals ; Italian Television ; Género ; Publicidad ; Representación ; Representaciones de roles ; Televisión italiana
Publicat a: Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 50 (Maig 2014) , p. 99-115, ISSN 0211-2175

DOI: 10.7238/a.v0i50.2274


17 p, 177.0 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Anàlisi
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2015-02-24, darrera modificació el 2016-06-04



   Favorit i Compartir