Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/130658
Itinerari d'educació ambiental de les zones dunars i de costa
Minewa Ambiental (Grup de recerca)
Lei, Felipe
Martínez, Arnau
Villalba, Eduard
Zaldo, Quim
Boada, Martí, 1949- , tutor (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Geografia)
Duch Cortinas, Jordi, tutor (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Geografia)
Rieradevall, Joan, tutor (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d’Enginyeria Química)
Hierro Gutiérrez, Almudena, tutora (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Física)
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències

Títol variant: Itinerari d’educació ambiental en zones dunars, lacustres i de costa
Títol variant: Environmental education program in Mongofra Nou
Data: 2015
Descripció: 225 pag.
Pla d'estudis: Graduat o Graduada en Ciències Ambientals [959]
Titulació: Ciències Ambientals [2501915]
Resum: La finca de Mongofra Nou es situa a la vessant nord del Parc Natural de s’Albufera des Grau de Menorca i alberga una riquesa faunística, florística i geològica molt important. A causa de la legislació del parc, les activitats tradicionals que es duien a terme la finca s’han vist reduïdes, heus aquí, la necessitat de la finca per reinventar-se. Actualment, la intensió es troba en promocionar els valors naturals així com la promoció de la seva recerca científica, en aquest context, neix la necessitat de realitzar un itinerari d’educació ambiental (IEA) a les zones dunars i costaneres de la finca Mongofra Nou. Per poder dur a terme el projecte en qüestió, s’ha fet un curós estudi de camp, per determinar els millors recorreguts possibles alhora que englobin les diferents potencialitats ambientals de la zona. Tot seguit, s’ha analitzat la viabilitat d’aquests recorreguts a través el protocol de valoració d’itineraris realitzat pel grup Educamb, i dels itineraris plantejats en l’estudi camp s’ha escollit el que presenta les millors característiques. L’itinerari que presenta una puntuació més elevada és bàsicament a causa de que és circular i engloba les potencialitats dels altres dos itineraris plantejats. La puntuació d’aquest és de 80/100, i la seva longitud total és de uns 3 km, a més cal afegir que el desnivell és mínim. A continuació s’han proposat diverses parades on s’explica les principals potencialitats socioambientals de cada àrea, aquestes parades, aniran acompanyades d’unes propostes pedagògiques i uns codis QR, tot plegat contingut en suports visuals en forma de plafons, que permetran que l’usuari se senti partícip i interactuï amb el medi. Per acabar, a causa del temor que l’afluència massiva d’usuaris vulneri aquest magnífic paisatge, es presenta un estudi d’afluència i unes mesures mitigadores que s’haurien d’instaurar en cas que se sobrepassés la capacitat de càrrega del sistema. Les altres dues propostes d’educació ambiental (EA) donaran a conèixer altres zones com la Bassa de ses Ànedes i ses Salines, també s’apunta a més, la possibilitat de fer una ruta alternativa a sa Punta de ses Llengües, una parada que té un esplendor paisatgístic rellevant i en el que es pretén explicar la història antròpica de la zona.
Resum: La finca de Mongofra Nou se sitúa en la vertiente Norte del Parque Natural de s’Albufera des Grau de Menorca y alberga una riqueza faunística, florística y geológica muy importante. A causa de la legislación del parque, las actividades tradicionales que se llevaban a cabo en la finca se han visto reducidas, he aquí, la necesidad de la finca de reinventarse. Actualmente, la intención se encuentra en promocionar los valores naturales así como la promoción de su recerca científica, en esto contexto, nace la necesidad de realizar un itinerario de educación ambiental (EIA) en las zonas dunares y costaneras de la finca Mongofra Nou. Para poder lleva a cabo el proyecto en cuestión, se ha hecho un riguroso estudio de camp, para determinar los mejores recorridos posibles a la vez que reúnan las distintas potencialidades ambientales de la zona. A continuación, se ha analizado la viabilidad de estos recorridos a través del protocolo de valoración de itinerarios realizado por el grupo EducAmb, y de los itinerarios planteados en el estudio de campo se ha escogido el que presenta las mejores características. El itinerario que presenta una puntuación más elevada es básicamente debido a que es circular y engloba las potencialidades de los otros dos itinerarios plateados. La puntuación de este es de 80/100 y su longitud total es de unos 3 km, además el desnivel es mínimo. A continuación, se han propuesto diversas paradas donde se explica las principales potencialidades socio ambientales de cada área, estas paradas, irán acompañadas de unas propuestas pedagógicas y unos códigos QR, todo ello contenido en suportes visuales en forma de plafones, que permitirán que el usuario se sienta participe y interactúe con el medio. Para terminar, debido al temor que la afluencia masiva de usuarios vulnere este magnífico paisaje, se presenta un estudio de afluencia y unas medias mitigadoras que se deberían instaurar en caso que se sobrepasara la capacidad de carga del sistema. Las otras dos propuestas de educación ambiental (EA) darán a conocer otras zonas como la Bassa de ses Ànedes y ses Salines, también se apunta a más, la posibilidad de hacer una ruta alternativa a sa Punta de ses Llengües, una parada que tiene un esplendor paisajístico relevante y en el que pretende explicar la historia antrópica de la zona.
Resum: Mongofra Nou estate is located in the northern part of the Natural Parc s’Albufera des Grau in Menorca and hosts an incredible fauna, flora and geological structures. Due to the legislation of the Natural Park, traditional activities that were carried out have been reduced, here, the need to reinvent the estate. Currently, the intention is to promote the natural values and the promotion of their scientific research, in this context also grows up the need to create one Environmental Education Itinerary (EEI) in the coastal area of Mongofra Nou. To carry out the project, it has been made a careful study of the area to determine the best possible routes while embracing the different environmental features of the zone; after that we analyzed the viability of our routes with one protocol created by EducAmb and then we selected the suitable one. The road which shows the highest punctuation is basically due to its circular form and also includes all the potentialities of the others roads. The punctuation of this road is 80/100, and its longitude is 3 km, in addition the slope of the route is minimal. Then we proposed different stops explaining the potentialities of this stops, which will be accompanied with some educational information and QR codes in boards to allow the user to interact with the environment. Finally, due to the fear that the massive influx of users from damaging this magnificent landscape, we carried out an influx study and create mitigation measures if the carrying capacity of the ecosystem is exceeded. The other two proposals for environmental education (EE) will present other areas such as Bassa de ses Ànedes and the salterns, we pointed also the possibility of an alternative route to Punta de ses Llengües, landscape that has a significant importance for the coastal ecosystem.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Català
Document: bachelorThesis ; Text
Matèria: Educació ambiental ; Itineraris de la natura ; Parc Natural de s’Albufera de ses Grau ; Mongofra Nou ; Menorca (Balears)



10 p, 445.2 KB

225 p, 17.0 MB

7 p, 366.2 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Treballs de Fi de Grau > Facultat de Ciències. TFG

 Registre creat el 2015-03-16, darrera modificació el 2016-04-15



   Favorit i Compartir