Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/131239
Objetos matemáticos, representaciones semióticas y sentidos
Rojas Garzon, Pedro Javier (Universidad Distrital Francisco José de Caldas)

Títol variant: Objectes matemàtics, representacions semiòtiques i sentits
Títol variant: Mathematical objects, semiotic representations and senses
Data: 2015
Resum: En este documento presento algunos resultados del estudio realizado sobre un fenómeno relacionado con la articulación de los sentidos asignados por estudiantes a diferentes representaciones de un objeto matemático, obtenidas mediante transformaciones semióticas de tratamiento. Describo y analizo algunos procesos de asignación de sentidos logrados por los estudiantes de grados 9º y 11º de educación básica y media (Colombia), en relación con tareas específicas en las que requieren realizar dichos tratamientos entre representaciones, y reporto algunas dificultades asociadas. En este estudio incluyo aspectos relacionados con la actividad matemática, la comunicación sobre objetos matemáticos emergentes y la construcción cognitiva de los objetos matemáticos.
Resum: En aquest document presento alguns resultats de l'estudi realitzat sobre un fenomen relacionat amb l'articulació dels sentits assignats per estudiants a diferents representacions d'un objecte matemàtic, obtingudes mitjançant transformacions semiòtiques de tractament. Descric i analitzo alguns processos d'assignació de sentits assolits pels estudiants de graus 9º i 11º d'educació bàsica i mitjana (Colòmbia), en relació amb tasques específiques en les quals requereixen realitzar aquests tractaments entre representacions, i reporto algunes dificultats associades. En aquest estudi incloc aspectes relacionats amb l'activitat matemàtica, la comunicació sobre objectes matemàtics emergents i la construcció cognitiva dels objectes matemàtics.
Resum: In this paper we present results of a study on the emergence of mathematical objects from their representations and the difficulties encountered by some students to articulate the senses assigned by them to semiotic representations of the same mathematical object, obtained by transformations of treatment. We describe and analyze some processes of assigning senses achieved by students in grades 9 and 11 of the secondary education (Colombia) in relation to specific tasks that require such treatments performed between representations, and report some associated difficulties. In this study we include aspects of mathematical activity, communication on emerging mathematical objects and cognitive construction of mathematical objects.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Objecte matemàtic ; Representació semiòtica ; Tractament ; Significat ; Articulació de sentits ; Mathematical object ; Semiotic representation ; Treatment ; Meaning ; Articulation of senses ; Objeto matemático ; Representación semiótica ; Tratamiento ; Significado ; Articulación de sentidos
Publicat a: Enseñanza de las ciencias, Vol. 33 Núm. 1 (2015) , p. 151-165 (Investigaciones Didácticas) , ISSN 2174-6486

DOI: 10.5565/rev/ensciencias.1479


16 p, 609.9 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Enseñanza de las ciencias
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2015-03-27, darrera modificació el 2016-06-04



   Favorit i Compartir