Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/131251
La enseñanza de la gravitación universal de Newton orientada por la historia y filosofía de la ciencia : una propuesta didáctica con un enfoque en la argumentación
Teixeira, Elder Sales (Departamento de Física, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS))
Freire Junior, Olival (Instituto de Física, Universidade Federal da Bahia)
Greca, Ileana Maria (Departamento de Didácticas Especificas, Facultad de Humanidades y Educación, Universidad de Burgos)

Títol variant: L'ensenyament de la gravitació universal de Newton orientada per la història i filosofia de la ciència : una proposta didàctica amb un enfocament en la argumentació
Títol variant: Teaching Newton’s universal gravitation guided by history and philosophy of science : a didactical propose focusing on argumentation
Data: 2015
Resum: Este trabajo presenta una propuesta didáctica para enseñar la gravitación universal de Newton (GU), orientada por la historia y la filosofía de la ciencia, para promover mejoras en la habilidad de argumentación de los alumnos. Esta propuesta es la culminación de un trabajo más amplio que ya produjo algunos resultados (Teixeira et al. , 2010a; Teixeira et al. , 2010b). La propuesta incluye algunos textos de referencia para su implementación, siendo uno de ellos presentado en la segunda sección de este trabajo que discute el layout de argumentación de Toulmin (1958/2006), la referencia sobre argumentación que subsidia nuestro trabajo. Presentamos finalmente una síntesis de la secuencia didáctica propuesta y los instrumentos de orientación y evaluación sugeridos para su implementación en la clase.
Resum: Aquest treball presenta una proposta didàctica per ensenyar la gravitació universal de Newton (GU), orientada per la història i la filosofia de la ciència, per promoure millores en l'habilitat d'argumentació dels alumnes. Aquesta proposta és la culminació d'un treball més ampli que ja va produir alguns resultats (Teixeira et al. , 2010a; Teixeira et al. , 2010b). La proposta inclou alguns textos de referència per a la seva implementació, sent un d'ells presentat en la segona secció d'aquest treball que discuteix el layout d'argumentació de Toulmin (1958/2006), la referència sobre argumentació que subsidia el nostre treball. Presentem finalment una síntesi de la seqüència didàctica proposta i els instruments d'orientació i avaluació suggerits per a la seva implementació a la classe.
Resum: This paper presents a didactical proposal to teach Newton’s universal gravitation (GU)guided by the history and philosophy of science (HPS) to promote improvements in students’ argumentation skills. This proposal is the culmination of a larger work that has already produced some results (Teixeira et al. , 2010a; Teixeira et al. , 2010b). The proposal includes some reference texts for implementation, one of which is presented in the second section of the paper that discusses the Toulmin’s layout of argument (Toulmin, 2006), which is the argumentation framework we have adopted in our work. Finally, this paper presents a synthesis of the didactical sequence and the tools for guidance and evaluation suggested for implementation in the classroom.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Gravitació universal de newton ; Història i filosofia de la ciència ; Argumentació ; Ensenyament de la física ; Proposta didàctica ; Newton’s universal gravitation ; History and philosophy of science ; Argumentation ; Physics teaching ; Didactical proposal ; Gravitación universal de newton ; Historia y filosofía de la ciencia ; Argumentación ; Enseñanza de la física ; Propuesta didáctica
Publicat a: Enseñanza de las ciencias, Vol. 33 Núm. 1 (2015) , p. 205-223 (Historia y Epistemología) , ISSN 2174-6486

DOI: 10.5565/rev/ensciencias.1226


20 p, 505.9 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Enseñanza de las ciencias
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2015-03-27, darrera modificació el 2016-06-04



   Favorit i Compartir