From target group to actors of collective action : the empowerment process throughout a Participatory Evaluation Project
Ciraso Calí, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social)
Pineda i Herrero, Pilar (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social)
Úcar, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social)

Date: 2015
Abstract: The main goal of this paper is to describe and analyze the individual and collective empowerment process of a group involved in a participatory evaluation project developed during 2012 in Badia del Vallès (Barcelona, Spain). The steering group was composed of university evaluators, neighbours of the municipality and local technicians or community workers, who attended 13 face-to-face sessions, focused on the evaluation of two different areas of community action: the area called «anti-crisis» and the area of non formal education. Results show that some attitudes changed radically during the process: for instance, the idea of participation shifted from a dependent vision towards a more active idea. Within the group, an important element was the acknowledgment of the other as a source of learning, which made possible the creation of a strong team. Moreover, the process facilitated the improvement of the members' self-image, and consequently their self-esteem.
Abstract: El objetivo principal de este artículo es de describir y analizar el proceso de fortalecimiento individual y colectivo de un grupo complicado en un proyecto de evaluación participativo desarrollado durante 2012 en Badia del Vallès (Barcelona, España). El grupo de dirección fue compuesto de evaluadores de universidad, vecinos del municipio y técnicos locales o trabajadores comunitarios, que asistieron 13 cara a cara sesiones, enfocó la evaluación de dos áreas diferentes de acción de comunidad: el área llamó «anticrisis» y el área de la educación informal. Los resultados muestran que algunas actitudes se cambiado radicalmente durante el proceso: por ejemplo, la idea de participación forma cambiada una visión dependiente hacia una idea más activa. Dentro del grupo, un elemento importante era el reconocimiento del otro como una fuente de estudio, que hizo posible la creación de un equipo fuerte. Además, el proceso facilitó la mejora de la autoimagen de los miembros, y por consiguiente su amor propio.
Abstract: Le but principal de cet article est de décrire et analyser le processus de responsabilisation individuelle et collective d'un groupe impliqué dans un projet d'évaluation participatif développé en 2012 à Badia del Vallès (Barcelone, l'Espagne). L'équipe de direction était composée d'évaluateurs universitaires, de voisins dans la municipalité et de techniciens locaux ou d'animateurs socioculturels, qui ont assisté à 13 entretiens réalisés dans deux volets de l'action communautaire: la mobilisation «anti-crise» et l'éducation informelle. Les résultats montrent que certaines attitudes ont radicalement changé pendant le processus : par exemple, l'idée de participation a muté d'une vision dépendante vers une conception plus active. Dans la dynamique de groupe, un élément important fut la reconnaissance de l'autre comme source d'apprentissage, qui rend possible la création d'une équipe forte. De plus, le processus a facilité l'amélioration de l'image de soi des membres et par conséquent leur respect de soi.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Language: Text en anglès, francès i castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Évaluation participative ; Pouvoir d'agir ; Espagne ; Participatory evaluation ; Empowerment ; Spain ; Evaluación participativa ; Fortalecimiento ; España
Published in: Revue internationale animation, territoires et pratiques socioculturelles (ATPS), Núm. 8 (2015) , p. 27-40, ISSN 1923-8541

Adreça alternativa: http://www.atps.uqam.ca/numero/ATPS_8_2015_es.php#num8_3


14 p, 225.9 KB

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 Record created 2015-05-15, last modified 2022-12-05



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