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Usefulness of the Bayley scales of infant and toddler development, third edition, in the early diagnosis of language disorder
Torras Mañá, Montserrat (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicología Clínica i de la Salut)
Guillamón Valenzuela, Montserrat (Corporació Parc Taulí)
Ramírez Mallafré, Ariadna (Corporació Parc Taulí)
Brun i Gasca, Carme (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicología Clínica i de la Salut)
Fornieles Deu, Albert (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i Metodologia de les Ciències de la Salut)

Títol variant: Utilidad de las escalas de desarrollo para niños y bebés de Bayley, tercera edición, en el diagnóstico precoz de los trastornos del lenguaje
Data: 2014
Resum: Background: Language disorder (LD) is a neurodevelopmental disorder, and early diagnosis has an impact on speech therapy practice. The aim of this work is to test the usefulness of the Cognitive and Language scales of the Bayley-III in the early diagnosis of LD. Method: In a longitudinal study, a clinical sample of 187 children with diagnostic hypothesis of communication disorders at 4. 5 years was assessed with the Bayley-III before age 3. 5 years and subsequently with other scales of different psychological and psycholinguistic functions. Results: The results indicate that children with LD scored significantly lower than their control groups in all subtests and compounds of the Bayley-III. Additionally, low scores on the Language composite in the Bayley-III predicted lower scores in the Auditory-vocal Channel of the ITPA. A significant correlation was obtained between the Cognitive Scale of the Bayley-III and the General Cognitive Scale of the MSCA and the Mental Processing Composite of the K-ABC. Conclusions: We can draw the conclusion that the Cognitive and Language scales of the Bayley-III are a useful instrument for early diagnosis of LD, and can also discriminate more severe forms of LD.
Resum: Antecedentes: el trastorno del lenguaje (TL) es un trastorno del desarrollo neurológico. El objetivo de este trabajo es comprobar la utilidad de las escalas Cognitiva y de Lenguaje de Bayley-III en el diagnóstico precoz de los TL. Método: una muestra clínica de 187 niños con hipótesis diagnóstica de trastorno de la comunicación a los 4,5 años fue evaluada con Bayley-III antes de los 3,5 años y posteriormente con otras escalas de evaluación de diferentes funciones psicológicas y psicolingüísticas en un estudio longitudinal. Resultados: los resultados indican que los niños con TL obtuvieron puntuaciones significativamente inferiores a sus grupos control en todos los subtests y compuestos de Bayley-III. Además, puntuaciones bajas en el compuesto de Lenguaje de Bayley-III predecían puntuaciones inferiores en el Canal Auditivo-vocal del ITPA. Se halló una correlación significativa entre la Escala Cognitiva del Bayley-III y la Escala General Cognitiva de MSCA y con la de Procesamiento Mental Compuesto del K. ABC. Conclusiones: concluimos que las escalas Cognitiva y de Lenguaje de Bayley-III son un instrumento útil en el diagnóstico precoz de los TL, capaces además de discriminar sus formas más graves.
Drets: Tots els drets reservats.
Llengua: Anglès
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Communication disorder ; Language disorder ; Receptive communication ; Expressive communication ; Speech sound disorder ; Bayley-III ; Trastorno de la comunicación ; Trastorno del lenguaje ; Comunicación receptiva ; Comunicación expresiva ; Trastorno fonológico
Publicat a: Psicothema, Vol. 26, núm. 3 (2014) , p. 349-356, ISSN 0214-9915

DOI: 10.7334/psicothema2014.29


8 p, 215.3 KB

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 Registre creat el 2015-05-25, darrera modificació el 2016-06-20



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