Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/132454
La clau de tot plegat : la importància de “què” ensenyar a l’aula de ciències
Couso, Digna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de les Matemàtiques i de les Ciències Experimentals)

Data: 2015
Resum: Quan es parla d’innovació a l’ensenyament de les ciències hom es refereix, generalment, a formes noves d’organitzar els “com” ensenyar o a nous “per a què” ensenyar. Generalment, però, la innovació didàctica no es relaciona amb canviar o millorar el “què ensenyar”, es a dir “què” de ciència i “quina” ciència fer viure a l’aula. En aquest article volem plantejar al lector que problematitzar el contingut és la clau d’un ensenyament de les ciències més adient, i que moltes vegades bones propostes de “com” i “per a què” acaben sent deficitàries precisament per aquesta manca de problematització i tria adequada del contingut, de “què” ensenyar. Com a exemple discutirem les limitacions del conegut enfocament indagatiu per l’ensenyament de les ciències o IBSE, que en el nostre país ha tingut ressò sobretot en l’ensenyament per projectes a primària. La nostre proposta és compartir amb els docents la necessitat de començar per pensar molt bé “quina versió” de les idees científiques volem que els alumnes utilitzin per pensar, fer i parlar, entenent que aquesta “versió” ha de ser adient per actuar i prendre decisions en les problemàtiques que li proposem i alhora ha de ser una fita en el camí o progressió de les seves idees cap a idees científiques clau, cada cop més sofisticades i complertes.
Resum: When talking about innovation in science teaching, we generally refer to new ways of organizing "how to teach” or "why teaching” science. However, innovation is not usually related to changes into "what to teach”, it is, "which" science and "how" to make students live science in classroom. In this article, we expect to propose that the key for a suitable science education is how the content is problematized. We also want to highlight that most of educational proposals in science instruction become deficient because the lack of this content problematization. As an example, we will discuss about the limits of “Inquiry based science education approach” (IBSE), which has played an important role in our country, especially in project-based education in primary school. We expect to share with teachers the need for thinking in depth "which version" of scientific ideas should use our students if we want to make them thinking, making and talking about it. We assume that this “version” of scientific ideas must be adapted for students’ acting and decision-making in the proposed situations, and we also assume that it must become a milestone on the progression of students’ ideas, which have to increasingly progress to become more sophisticated and complete.
Drets: Tots els drets reservats
Llengua: Català
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Indagació ; Modelització ; Educació primària ; Inquiry ; Modelling ; Primary school
Publicat a: Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 29 (Abril 2015) , p. 29-36 (Reflexions i recerques sobre l'ensenyament de les ciències) , ISSN 1699-6712

Adreça alternativa: http://www.raco.cat/index.php/Ciencies/article/view/292625


8 p, 397.3 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Documents dels grups de recerca de la UAB > Centres i grups de recerca (producció científica) > Ciències Socials i Jurídiques > Centre de Recerca per a l’Educació Científica i Matemàtica (CRECIM)
Articles > Articles publicats > Ciències
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2015-06-02, darrera modificació el 2016-12-02



   Favorit i Compartir