Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/132528
Scopus: 0 cites, Web of Science: 5 cites,
Articulación de la complejidad matemática de la media aritmética
Rondero, Carlos (Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo (Pachuca, Mèxic))
Font, Vicenç (Universitat de Barcelona. Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i la Matemàtica)

Data: 2015
Resum: Las reflexiones sobre la complejidad de los objetos matemáticos y la articulación de los componentes de esta complejidad son frecuentes en muchos de los enfoques teóricos utilizados en el área de la Educación Matemática. En este artículo se realiza una reflexión teórica, en el marco del Enfoque Ontosemiótico de la Cognición e Instrucción Matemática, que profundiza en los mecanismos de articulación de la complejidad asociada al objeto matemático. Se presenta una visión integrada de los diferentes tipos de articulación contemplados en trabajos de investigación previos en los que se ha utilizando como marco teórico dicho enfoque (niveles de generalización, proyecciones metafóricas y tramas de funciones semióticas). Para ello, como contexto de reflexión, se utiliza el objeto matemático “media aritmética”.
Resum: Les reflexions sobre la complexitat dels objectes matemàtics i l'articulació dels components d'aquesta complexitat són freqüents en molts dels enfocaments teòrics utilitzats a l'àrea de l'Educació Matemàtica. En aquest article es realitza una reflexió teòrica, en el marc de l'enfocament ontosemiótico de la Cognició i Instrucció Matemàtica, que aprofundeix en els mecanismes d'articulació de la complexitat associada a l'objecte matemàtic. Es presenta una visió integrada dels diferents tipus d'articulació contemplats en treballs de recerca previs en els quals s'ha utilitzant com a marc teòric aquest enfocament (nivells de generalització, projeccions metafòriques i trames de funcions semiòtiques). Per a això, com a context de reflexió, s'utilitza l'objecte matemàtic “mitjana aritmètica”.
Resum: Reflections on the complexity of the mathematical objects and the necessary articula¬tion of the components of such complexity are common in many of the theoretical approaches used in the area of Mathematics Education. In this paper we present a theoretical reflection, inside the framework of the Onto-Semiotic Approach of the Cognition and Mathematical Instruction, that explores the mechanisms of articulation of the complexity associated to the mathematical object. We present an integrated view of different types of articulation covered in previous research works that have been using this approach as a theoretical framework (layers of generality, metaphoric projection and sequence of semiotic functions. With this purpose, we use the mathematical object «arithmetic mean» as a context of reflection.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Complejidad del objeto matemático ; Articulación ; Media aritmética ; Enfoque ontosemiótico ; Complexitat de l'objecte matemàtic ; Articulació ; Mitjana aritmètica ; Enfocament ontosemiótico ; Complexity of the mathematical object ; Articulation ; Arithmetic mean ; Onto-semiotic
Publicat a: Enseñanza de las ciencias, Vol. 33 Núm. 2 (2015) , p. 29-49 (Investigaciones Didácticas) , ISSN 2174-6486

Adreça original: http://ensciencias.uab.es/article/view/v33-n2-rondero-font
DOI: 10.5565/rev/ensciencias.1386


22 p, 775.9 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Enseñanza de las ciencias
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2015-06-04, darrera modificació el 2017-01-25



   Favorit i Compartir