Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/132541
Logros y desaciertos cuando se aprende a demostrar
Lara, Luis F. (Secretaría de Educación Distrital (Bogotà, Colòmbia))
Samper, Carmen (Universidad Pedagógica Nacional (Bogotà, Colòmbia). Departamento de Matemáticas)

Títol variant: Assoliments i desencerts quan s'aprèn a demostrar
Títol variant: Successes and failures when learning to prove
Data: 2015
Resum: Presentamos algunos de los resultados obtenidos en un estudio en el que se caracterizaron los argumentos de un grupo de estudiantes entre 14 y 16 años cuando, en el marco de la actividad demostrativa, formularon una conjetura como respuesta a un problema y la justificaron. Particularmente, mostramos dos momentos en los que se evidencia que los estudiantes entendieron qué es demostrar y cómo se construye una demostración, proceso que se vio afectado por dos conflictos epistémicos. El análisis de los argumentos de los estudiantes, a partir del modelo de Toulmin, nos permite establecer logros y desaciertos que se evidenciaron durante la construcción de la justificación.
Resum: Presentem alguns dels resultats obtinguts en un estudi en el qual es van caracteritzar els arguments d'un grup d'estudiants entre 14 i 16 anys quan, en el marc de l'activitat demostrativa, van formular una conjectura com a resposta a un problema i la van justificar. Particularment, vam mostrar dos moments en els quals s'evidencia que els estudiants van entendre què és demostrar i com es construeix una demostració, procés que es va veure afectat per dos conflictes epistèmics. L'anàlisi dels arguments dels estudiants, a partir del model de Toulmin, ens permet establir assoliments i desencerts que es van evidenciar durant la construcció de la justificació.
Resum: In this article, we present some results obtained in a case study in which the arguments of a group of students, aged 14 to 16, were characterized, using Toulmin’s model. The arguments were produced when, in a proving activity experience, they formulated a conjecture as the solution to a geometric problem and then justified it. Particularly, we show two moments in which there is evidence of the student’s possible comprehension of what proving is and how proofs are constructed, process that was affected by two epistemic conflicts. The analysis of the arguments lets us establish successes and failures with respect to proof that were evidenced during the process.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Actividad demostrativa ; Tipo de argumento ; Logros y desaciertos ; Conflicto epistémico ; Activitat demostrativa ; Tipus d'argument ; Assoliments i desencerts ; Conflicte epistèmic ; Proving activity ; Type of argument ; Success and failure ; Epistemic conflict
Publicat a: Enseñanza de las ciencias, Vol. 33 Núm. 2 (2015) , p. 113-132 (Investigaciones Didácticas) , ISSN 2174-6486

DOI: 10.5565/rev/ensciencias.1491


20 p, 1.3 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Enseñanza de las ciencias
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2015-06-04, darrera modificació el 2016-06-04



   Favorit i Compartir