Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/133104
La formación en alternancia en Francia : entre prácticas sociales y objeto de investigación
Boudjaoui, Mehdi (Université de Lille 1)
Clénet, Jean (Université de Lille 1)
Kaddouri, Mokhtar (Université de Lille 1)

Títol variant: La formació en alternança a França : entre les pràctiques socials i els objectes de recerca
Títol variant: Co-op education in France : Between social practices and research subject
Data: 2015
Resum: La formación en alternancia (o dual) en Francia es una práctica educativa antigua. En la actualidad se presenta en distintas formaciones, bajo diferentes formas en la educación secundaria y la educación superior. Para las ciencias de la educación, sin embargo, no se convierte en objeto de investigación hasta recientemente. Después de varias experiencias de pedagogos adscritos a los movimientos educativos populares en educación permanente, en los ochenta aparecen los primeros trabajos de sociólogos y didácticos sobre la temática. Hoy, la preocupación de los investigadores en ciencias de la educación es evaluar los efectos de la formación en alternancia sobre los procesos de desarrollo profesional y de construcción de la identidad profesional de los estudiantes durante su formación inicial y de los trabajadores en su formación continua. Para ilustrar nuestra reflexión, analizamos varios estudios de caso en la enseñanza universitaria inicial y en la formación continua superior.
Resum: La formació en alternança (o dual) a França és una pràctica educativa antiga. Actualment, la trobem en diferents formacions i en diferents modalitats en l’ensenyament secundari i en l’educació superior. Tot i això, per a les ciències de l’educació és un objecte de recerca recent. Després de diferents experiències de pedagogs adscrits als moviments educatius populars o d’educació permanent, als anys vuitanta i noranta apareixen els primers treballs de sociòlegs i de didàctics sobre aquesta temàtica. Actualment, la preocupació dels investigadors en ciències de l’educació és avaluar els efectes de la formació en alternança sobre els processos de desenvolupament professional i de construcció identitària dels estudiants en formació inicial i dels treballadors en formació contínua. Per il·lustrar la nostra anàlisi, presentem diferents casos d’estudi en formació inicial a la universitat i en formació contínua superior.
Resum: Co-op education (or sandwich courses) is a long-standing educational practice in France. Today it is present under various statuses and forms in secondary and higher education. In the education sciences, however, it became a subject of research much later on. After various narratives of militant teachers’ experiences of popular or life-long education educational movements, the first works by sociologists’ and educational specialists’ on this topic appeared in the 1980s and 1990s. At present, the concern of education science researchers is to estimate the effects of co-op education (or sandwich courses) on the processes of professional development and identity construction of post-graduate students or vocational trainees. To illustrate our reflection, we present different case studies in the initial phase of university education and in continuous higher education training.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Formación en alternancia en Francia ; Desarrollo profesional ; Construcción de la identidad profesional ; Formació en alternança a França ; Desenvolupament professional ; Construcció de la identitat ; French co-op education ; Professional development ; Construction of professional identity
Publicat a: Educar, Vol. 51 Núm. 2 (2015) , p. 239-258 (Monográfico) , ISSN 2014-8801

Adreça alternativa: http://www.raco.cat/index.php/Educar/article/view/295234
DOI: 10.5565/rev/educar.679


20 p, 159.7 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2015-07-02, darrera modificació el 2016-06-04



   Favorit i Compartir