Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/133112
Online community building in classrooms and schools : Using the internet to extend teachers’ face-to-face community practices
Meneses, Julio (Universitat Oberta de Catalunya)
Mominó, Josep M. (Universitat Oberta de Catalunya)

Títol variant: El desenvolupament comunitari en línia a les aules i escoles : L’ús d’internet per part del professorat com a extensió de les pràctiques comunitàries no mitjançades per la tecnologia
Títol variant: El desarrollo comunitario en línea en las aulas y escuelas : El uso de internet por parte del profesorado como extensión de las prácticas comunitarias no mediadas por la tecnología
Data: 2015
Resum: Using a digital inequality approach, this study analyses the introduction of the internet into teachers’ daily activity in order to support and enhance community building in classrooms and schools. From a representative sample of 350 schools offering compulsory and postcompulsory education in Catalonia (Spain), 2,163 teachers were surveyed. After controlling for school and socio-demographic characteristics, a hierarchical multiple regression analysis was conducted to assess the effects of face-to-face community building and digital literacy. The article analyses their main and interaction effects and discusses the implications of the observed patterns in relation to the introduction of the internet in order to extend and reinforce teachers’ face-to-face teaching and professional practices. Going beyond the technological promise, our findings suggest the opportunity to encourage agreement between teachers, school administrators, and policy makers on the importance of a community approach that recognises the value of communication and collaboration as a successful means of addressing the educational challenges of schooling.
Resum: Utilitzant una aproximació basada en la desigualtat digital, aquest treball analitza la introducció d’internet a l’activitat quotidiana dels professors per donar suport i millorar el desenvolupament comunitari a les aules i escoles. Es van enquestar dos mil cent seixanta- tres (2. 163) professors d’una mostra representativa de 350 escoles i instituts que ofereixen educació obligatòria i postobligatòria a Catalunya (Espanya). Una vegada controlades les característiques dels centres educatius i les característiques sociodemogràfiques dels professors, una regressió múltiple jeràrquica va permetre avaluar els efectes de les pràctiques comunitàries no mitjançades per la tecnologia i l’alfabetització digital. L’article analitza els seus efectes principals i d’interacció, i discuteix les implicacions dels patrons observats en relació amb la introducció d’internet com a extensió de les pràctiques docents i professionals no mitjançades per la tecnologia del professorat. Més enllà de la promesa tecnològica, els nostres resultats suggereixen també l’oportunitat de promoure un acord entre els professors, els equips directius i els responsables polítics sobre la importància d’una perspectiva comunitària que reconegui el valor de la comunicació i la col·laboració com a instruments eficaços per fer front als reptes de l’educació escolar.
Resum: Utilizando una aproximación basada en la desigualdad digital, este trabajo analiza la introducción de internet en la actividad cotidiana de los profesores para dar apoyo y mejorar el desarrollo comunitario en las aulas y escuelas. Se encuestaron dos mil ciento sesenta y tres (2. 163) profesores de una muestra representativa de 350 escuelas e institutos que ofrecen educación obligatoria y postobligatoria en Cataluña (España). Una vez controladas las características de los centros educativos y las características sociodemográficas de los profesores, una regresión múltiple jerárquica permitió evaluar los efectos de las prácticas comunitarias no mediadas por la tecnología y la alfabetización digital. El artículo analiza sus efectos principales y de interacción, y discute las implicaciones de los patrones observados en relación con la introducción de internet como extensión de las prácticas docentes y profesionales no mediadas por la tecnología del profesorado. Más allá de la promesa tecnológica, nuestros resultados sugieren la oportunidad de promover un acuerdo entre los profesores, los equipos directivos y los responsables políticos sobre la importancia de una perspectiva comunitaria que reconozca el valor de la comunicación y la colaboración como instrumentos eficaces para hacer frente a los retos de la educación escolar.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Anglès.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Social interaction and community involvement ; Teaching and professional practices ; Digital inequality ; Digital literacy ; Internet ; Interacció social i participació comunitària ; Pràctiques docents i professionals ; Desigualtat digital ; Alfabetització digital ; Interacción social y participación comunitaria ; Prácticas docentes y profesionales ; Desigualdad digital ; Alfabetización digital
Publicat a: Educar, Vol. 51 Núm. 2 (2015) , p. 417-440 (Temas de investigación) , ISSN 2014-8801

Adreça alternativa: http://www.raco.cat/index.php/Educar/article/view/295242
DOI: 10.5565/rev/educar.727


24 p, 273.1 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2015-07-02, darrera modificació el 2016-06-04



   Favorit i Compartir