Mapping Chinese language pedagogy from 1966 to 2013 : a bibliometric study of the Journal of Chinese Language Teachers Association
Casas-Tost, Helena (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental)
Rovira-Esteva, Sara (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental)

Data: 2015
Resum: This article presents the results of a bibliometric study on the evolution of Chinese language pedagogy over the past five decades. It is based on the 745 articles published in the Journal of the Chinese Language Teachers Association( JCLTA) from 1966 to 2013. Taking the JCLTA as its corpus of study, this paper attempts to provide an overview of research on Chinese language pedagogy, both in quantitative and qualitative terms. Apart from offering a diachronic analysis of the object of study and research methods adopted by Chinese language teachers that brings us up to the current situation, this article identifies both the main focus of research and those areas that have been largely overlooked. It also provides a description of the geographical and social distribution of the articles, including statistics on the authors and institutions that offers a broad picture of the main actors engaged in this field. We believe our findings can help researchers and Chinese language teachers to reflect on the important issues in this area and search for possible future directions in research.
Resum: 本文旨在分析最近五十年来汉语教学法的演变,并介绍我们 以此为目的所做的一项文献计量研究的成果。这项研究以《中文教 师学会学报》 1966 年至 2013 年间发表的 745 篇文章为基础,以该 刊物为研究主体,力求从质和量两个方面对汉语教学法研究的演变 提供一个全面而概括的描述。本文针对研究对象及各中文教师采用 的研究方法提供了一个历时性分析,由过去引入现状,以辨析其重 点研究范畴以及长期以来备受忽略的领域各有哪些。此外,本文描 述了相关作者的社会及地域分布情况,包括对作者及其所属机构的 数据统计,从而提供了一幅该领域内主要研究 人员的全景分布图。 相信我们的研究成果可以帮助相关研究人员及对外汉语老师,尤其 是同行新秀,反思该领域内最重要的问题,并探求潜在的未来研究 发展方向.
Ajuts: Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca 2014/SGR027
Drets: Tots els drets reservats.
Llengua: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Teaching Chinese as a foreign language ; Bibliometric study ; Journal of the Chinese Language Teachers Association ; Chinese language pedagogy research ; 对外汉语教学 ; 文献计量研究 ; 《中文教师学会学报》 ; 汉 语教学法研究
Publicat a: Journal of the Chinese Language Teachers Association, Vol. 50, núm. 2 (2015) , p. 31-58, ISSN 0009-4595



28 p, 1.3 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Documents dels grups de recerca de la UAB > Centres i grups de recerca (producció científica) > Arts i humanitats > Grup de recerca en Traducció del xinès al català/castellà (TXICC)
Articles > Articles de recerca
Articles > Articles publicats

 Registre creat el 2015-07-14, darrera modificació el 2022-02-13



   Favorit i Compartir