Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/135027
Societat, ciència i cultura [101658]
Blanco Romero, María Asunción
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació

Data: 2015-16
Pla d'estudis: Educació Infantil [847] ; Educació primària [1140] ; Pedagogia [1211] ; Educació primària [896] ; Graduat o Graduada en Pedagogia [825] ; Educació social [827]
Titulació: Educació Infantil [2500797] ; Educació social [2500260] ; Pedagogia [2500261] ; Educació primària (anglès) [2500798]
Resum: L'assignatura ha de facilitar a l'estudiantat el coneixement, l'anàlisi i la comprensió del context sociocultural, científic i humanístic que ha configurat el present, possibilitant-li la presa d'una postura crítica i constructiva davant la realitat actual i les transformacions que s'han produït en tots aquests àmbits en els darrers períodes. Això ha de permetre que l'estudiant prengui consciència de la pròpia implicació en aquest entorn, així com de les responsabilitats que ha d'assumir envers aquells elements que el configuren com ara el mediambient, la sostenibilitat, l'educació, la cultura, les alteritats, etc. Històricament, hem situat els segles XX i XXI com a llocs des dels quals pensar la cultura. Les obres que situen el punt de partida a l'assignatura des de l'àmbit de cultura són: La interpretació dels somnis de Freud (1900), Les demoiselles d'Avignon (1907) de Picasso, Pierrot Lunaire (1912) de Schönberg, La mort a Venècia (1912) de Thomas Mann, La consagració de la primavera (1913) d'Ígor Stravinski, La metamorfosi (1915) de Kafka, Fountain (1917) de Duchamp, Tractatus logico-philosophicus (1921) de Wittgenstein, Ulises de Joyce (1922), Metrópolis (1927) de Fritz Lang i Ciudadano Kane (1941) d'Orson Wells entre d'altres. En l'àmbit de ciència es pretén donar a conèixer què és la ciència i com treballa. En aquest sentit, es repassarà el llegat que enshan deixat alguns dels principals científics sobre tot en els segles XIX i XX. També es pretén descobrir què és la vida i quins són els elements bàsics que la composen, així com entendre la seva evolució utilitzant els treballs de Charles Darwin. Finalment, es treballa l'evolució en la concepció del sistema Sol-Terra, des del model geocèntric a l'heliocèntric i la seves implicacions a la vida quotidiana, quins són els elements del sistema Terra, quins d'aquests elements utilitzem com a recursos en el nostre dia a dia i quin és l'impacte d'aquest ús. 1 Societat, ciència i cultura 2015 - 2016 L'àmbit de Societat fa un recorregut històric i geogràfic des de la Segona Guerra Mundial fins al nostres dies tenint el món com a escala de referència. Els grans esdeveniments històrics del segle XX i XXI, les causes i conseqüències de les desigualtats entre Nord i Sud i les diferents esferes de la globalització amb tots els seus problemes i reptes (la formació d'una societat inclusiva), són alguns dels temes que s'analitzaran al llarg del curs. A partir de lectures d'historiadors (com Eric Hobsbawm), d'economistes (com Arcadi Oliveres), geògrafs (com Yves Lacoste) o d'altres científics/ques de casa nostra o internacionals (com Richard Dawkins), així com del visionat de documentals sobre els diferents temes tractats ens endinsarem en la història contemporània i la geografia global. 1. Conèixer les principals filosofies ètiques, comprendre els diferents tipus de valors (morals, ètics, polítics, religiosos, estètics, científics. . . ), i reflexionar sobre la seva incidència en l'acció educativa. 2. Analitzar la crisi de valors en la cultura postmoderna i la seva incidència en les relacions educatives. 3. Comprendre els factors causals que configuren els trets essencials de les societats del present i les seves expressions ideològiques, polítiques i econòmiques, des d'una perspectiva històrica. 4. Comprendre la interdependència entre els diferents elements que composen el sistema mundial mitjançant uns marcs de referència i l'anàlisi d'una realitat amb conflictes i condicions de vida molt desiguals. 5. Relacionar les polítiques, models i dinàmiques internacionals al voltant de migracions, cultura i educació, amb els contextos regionals i locals on es desenvolupa la professió. 6. Analitzar críticament els processos socials d'abast internacional que expliquen els fenòmens de diversitat cultural i exclusió social. 7. Aprendreles bases del mètode científic, delimitant el camp d'aplicació i els objectius de la ciència. 8. Contribuir a diferenciar entre coneixement científic, valors simbòlic-culturals i credibilitats acrítiques. 9. Conèixer els aspectes bàsics de l'estructura i el funcionament del món físic i entendre les possibilitats que ofereix pel desenvolupament humà i les limitacions que imposa. 10. Conèixer els principis bàsics de la vida. Entendre de forma específica l'ésser humà com organisme biològic i la seva interrelació amb l'ambient. Adquisició d'hàbits i conductes saludables. 11. Entendre l'art com a forma de comprensió de l'individu i la societat. 12. Conèixer els diferents models creatius i els gèneres literaris que configuren la diversitat de cultures.
Llengua: Català.



Català
9 p, 48.5 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Materials de curs > Programes de curs (Guies docents)

 Registre creat el 2015-07-22, darrera modificació el 2016-07-20



   Favorit i Compartir