Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/138471
Tourism promotion and urban space in Barcelona : historic perspective and critical review, 1900-1936
Cócola Gant, Agustín (Universidade de Lisboa. Centro de Estudos Geográficos)
Palou Rubio, Saida (Universitat de Girona. Facultat de Turisme)

Títol variant: Promoció turística i espai urbà a Barcelona : perspectiva històrica i revisió crítica, 1900-1936
Títol variant: La promotion touristique et l’espace urbain à Barcelone : une perspective historique et une analyse critique, 1900-1936
Títol variant: Promoción turística y espacio urbano en Barcelona. Perspectiva histórica y revisión crítica, 1900-1936
Data: 2015
Resum: This paper focuses on the historic connections between tourist promotion as a factor for both capital attraction and competitiveness and its influence on the urban configuration of Barcelona. Today, tourism represents a strategic value in the urban organisation of Barcelona and constitutes an excuse for the design, management and planning of the city, but the genealogy of this process has not been considered. In analysing this origin, the paper emphasises the validity of the strategies that were used at the beginning of the 20th century and makes a parallelism with the current promotion of the city. The tourist construction of Barcelona originated in the framework of the bourgeois ideology, which placed aesthetic and cultural values as a core idea of its discourse. Both the urban reconfiguration and the monumental construction of Barcelona were a prerequisite and a consequence of this promotion.
Resum: El turisme ha adquirit un valor estratègic en la conformació urbana, urbanística i monumental de Barcelona, ja que constitueix un pretext per al seu disseny, canvi i projecció. El present article destaca l’existència de vincles històrics entre la promoció turística entesa com a factor de competitivitat i atracció de capital i la seva influència en la configuració urbana de Barcelona. Els inicis d’aquest planejament se situen a principis del segle XX, en un escenari marcat per importants canvis polítics, econòmics i socioculturals. La construcció turística de Barcelona va ser plantejada en el marc d’una ideologia hegemònica, burgesa, que prioritzava els principis estètics i els valors culturals com a eixos d’aquest discurs, de manera que l’ordenació urbanística i la construcció monumental de la ciutat van ser requisits i, alhora, resultats d’aquesta estratègia.
Resum: El turismo ha adquirido un valor estratégico en la conformación urbana, urbanística y monumental de Barcelona, puesto que constituye un pretexto para su diseño, cambio y proyección. El presente artículo destaca la existencia de vínculos históricos entre la promoción turística entendida como factor de competitividad y atracción de capital y su influencia en la configuración urbana de Barcelona. Los inicios se sitúan a principios del siglo XX, en un escenario marcado por importantes cambios políticos, económicos y socioculturales. La construcción turística de Barcelona se planteó en el marco de una ideología hegemónica, burguesa, que anteponía los principios estéticos y los valores culturales como ejes de su discurso, de modo que la ordenación urbanística y la construcción monumental de la ciudad fueron requisitos y, al mismo tiempo, resultados de dicha estrategia.
Resum: Cet article s’intéresse plus particulièrement aux liens historiques entre la promotion touristique, en tant que facteur d’attraction des capitaux et de compétitivité, et son influence sur la configuration urbaine de Barcelone. De nos jours, le tourisme représente un atout stratégique dans l’organisation urbaine de Barcelone et il influence la conception, l’aménagement et l’organisation de la ville. Néanmoins, la dimension généalogique de ce processus n’a pas été prise en compte. En analysant son origine, cet article met l’accent sur la validité des stratégies utilisées au début du 20ème siècle et les compare avec la promotion actuelle de la ville. L’origine de la construction touristique de Barcelone découle de l’idéologie bourgeoise qui a fait des valeurs de l’esthétique et de la culture l’idée centrale de son discours. La reconfiguration urbaine mais également la construction monumentale de Barcelone étaient une nécessité et une conséquence de sa promotion.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Anglès.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Barcelona ; Tourism ; City planning ; History ; City image ; Turisme ; Urbanisme ; Història ; Imatge urbana ; Turismo ; Urbanismo ; Historia ; Imagen urbana ; Barcelone ; Tourisme ; Histoire ; Image urbaine
Publicat a: Documents d'anàlisi geogràfica, Vol. 61, Núm. 3 (setembre-desembre 2015) , p. 461-482 (Articles) , ISSN 2014-4512

Adreça alternativa: http://www.raco.cat/index.php/DocumentsAnalisi/article/view/v61-n3-cocola-palou
DOI: 10.5565/rev/dag.266


22 p, 8.4 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Documents d'anàlisi geogràfica
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2015-09-30, darrera modificació el 2016-06-04



   Favorit i Compartir