Web of Science: 0 cites, Scopus: 0 cites, Google Scholar: cites
La analogía provocativa como estrategia pedagógica : el caso histórico de la mecánica de fluidos
Ulazia Manterola, Alain (Universidad del País Vasco. Departamento de IN y Mecánica de Fluidos e Instituto de Lógica, Cognición, Lenguaje e Información)

Títol variant: L'analogia provocativa com a estratègia pedagògica : el cas històric de la mecànica de fluids
Títol variant: The provocative analogy as pedagogical strategy : the historical case of fluid mechanics
Data: 2015
Resum: Este artículo estudia el razonamiento analógico en la génesis histórica de la mecánica de fluidos para poder desarrollar estrategias pedagógicas eficaces en este ámbito. En los textos funda¬cionales de los Bernoulli se han identificado analogías interesantes para el aula porque desempeñan un rol esencial en la creatividad. Estas analogías superan la definición mínima de carácter expediente aportando contenido explicativo a la modelización del problema. Como la ciencia cognitiva clásica ha reducido su investigación al carácter expediente, se discutirán recientes estudios sobre analogías cerca-nas o sobre el refinamiento de la analogía donde esta adopta diferentes roles respecto a la construcción del modelo. Así, se verá que la analogía puede provocar nuevos esquemas mentales en la concepción de un problema en la mente de un experto y trazar en consecuencia una estrategia para enseñar siguiendo ese razonamiento.
Resum: Aquest article estudia el raonament analògic en la gènesi històrica de la mecànica de fluids per poder desenvolupar estratègies pedagògiques eficaces en aquest àmbit. En els textos fundacionals dels Bernoulli s'han identificat analogies interessants per a l'aula perquè exerceixen un rol essencial en la creativitat. Aquestes analogies superen la definició mínima de caràcter expedient aportant contingut explicatiu a la modelització del problema. Com la ciència cognitiva clàssica ha reduït la seva recerca al caràcter expedient, es discutiran recents estudis sobre analogies a properes o sobre el refinament de l'analogia on aquesta adopta diferents rols respecte a la construcció del model. Així, es veurà que l'analogia pot provocar nous esquemes mentals en la concepció d'un problema en la ment d'un expert i traçar en conseqüència una estratègia per ensenyar seguint aquest raonament.
Resum: The aim of this article is to study the analogical reasoning in the historical genesis of fluid mechanics in order to develop efficient pedagogical strategies in this area. The foundational texts of the Bernoullis offer interesting examples for classroom because the identified analogies play an essential role in creativity. These get over the minimum definition of expedient character provi¬ding explanatory content to theoretical modelling. Since the classical cognitive science has reduced its research to the expedient role, studies on literal analogies or on the refinement of analogies will be discussed in which analogy adopts different roles in relation to the construction of the model. Thus, we will see that analogy may activate new mental schemas in the conception of a historical problem in the mind of an expert and, consequently, lay down a strategy to teach following this reasoning.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Analogia ; Creativitat ; Construcció de models ; Daniel bernoulli ; Johann bernoulli ; Analogy ; Creativity ; Model construction ; Analogía ; Creatividad ; Construcción de modelos
Publicat a: Enseñanza de las ciencias, Vol. 33 Núm. 3 (2015) , p. 159-174 (Historia y Epistemología) , ISSN 2174-6486

Adreça original: https://ensciencias.uab.es/article/view/v33-n3-ulazia
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/301967
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/v33-n3-ulazia
DOI: 10.5565/rev/ensciencias.1426


22 p, 282.4 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Enseñanza de las ciencias
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2015-10-07, darrera modificació el 2022-12-13



   Favorit i Compartir