Web of Science: 0 citations, Scopus: 2 citations, Google Scholar: citations
Descubrimiento de conocimiento matemático mediante la reformulación de conjeturas falsas en un ambiente de pruebas y refutaciones
Bustos Rubilar, Álvaro Sebastián (Instituto Politécnico Nacional (Mèxic). Departamento de Matemática Educativa Cinvestav)
Zubieta Badillo, Gonzalo (Instituto Politécnico Nacional (Mèxic). Departamento de Matemática Educativa Cinvestav)

Additional title: Descobriment de coneixement matemàtic mitjançant la reformulació de conjectures falses en un ambient de proves i refutacions
Additional title: Discovery of mathematical knowledge by reformulation of false conjectures in an proofs and refutations environment
Date: 2015
Abstract: Este trabajo expone los resultados obtenidos en un estudio llevado a cabo con futuros profesores de educación secundaria. Se presenta cómo descubrieron conocimiento matemático a partir de una conjetura falsa, la cual reformularon en un proceso de discusión basado en algunos elementos del método cuasiempírico de pruebas y refutaciones. También se describen las etapas del proceso junto con los elementos que fueron observados, y cómo el uso de un software de geometría dinámica facilitó a los estudiantes la exploración, verificación, análisis y aclaración de conceptos matemáticos relaciona¬dos con las conjeturas reformuladas.
Abstract: Aquest treball exposa els resultats obtinguts en un estudi dut a terme amb futurs professors d'educació secundària. Es presenta com van descobrir coneixement matemàtic a partir d'una conjectura falsa, la qual van reformular en un procés de discussió basat en alguns elements del mètode quasiempíric de proves i refutacions. També es descriuen les etapes del procés juntament amb els elements que van ser observats, i com l'ús d'un programari de geometria dinàmica va facilitar als estudiants l'exploració, verificació, anàlisi i aclariment de conceptes matemàtics relacionats amb les conjectures reformulades.
Abstract: This paper exposes the results of a study carried out to future secondary school teachers. We present how the students discovered mathematical knowledge from a false conjecture, which was reformulated in a process of discussion based on some of the elements of the quasi-empirical method of proofs and refutations. Process steps along with the elements that were method are also described, and how the use of a dynamic geometry software allowed to students the exploration, verification, analysis and explanation of mathematical concepts related to reformulated conjecture.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Reformulació de conjectures ; Proves i refutacions ; Contraexemples ; Quasiempirisme ; Experimentació en matemàtiques ; Reformulation of conjectures ; Proofs and refutations ; Counterexamples ; Quasi-empiricism ; Experimentation in mathematics ; Reformulación de conjeturas ; Pruebas y refutaciones ; Contraejemplos ; Cuasiempirismo ; Experimentación en matemáticas
Published in: Enseñanza de las ciencias, Vol. 33 Núm. 3 (2015) , p. 117-136 (Investigaciones Didácticas) , ISSN 2174-6486

Adreça original: https://ensciencias.uab.es/article/view/v33-n3-bustos-zubieta
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/301965
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/v33-n3-bustos-zubieta
DOI: 10.5565/rev/ensciencias.1630


22 p, 899.9 KB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles > Enseñanza de las ciencias
Articles > Research articles

 Record created 2015-10-07, last modified 2022-12-14



   Favorit i Compartir