Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/142761
El mapa evolutivo de las estaciones del año
Navarro Pastor, Manuel (Universidad de Alicante)

Títol variant: El mapa evolutiu de les estacions de l'any
Títol variant: The evolutionary map of the seasons
Data: 2015
Resum: Los mapas evolutivos son estructuras que representan la red de itinerarios que pueden seguir los niños en la conceptualización de temas específicos (en el ámbito del pensamiento concreto). Están constituidos por el conjunto de integraciones posibilitadas por la sucesión de diferenciaciones que realiza el sujeto de un aspecto de su realidad observacional (a partir de la percepción). En este escrito presentamos su aplicación a un nuevo tema (el ciclo anual del movimiento del Sol en el cielo), incluida la contrastación experimental, lo que ha revelado una panoplia de concepciones infantiles, reforzado la validez y versatilidad de la metodología, sugerido un mecanismo cognitivo de relevancia didáctica (los modelos observacionales deducidos) y proporcionado apoyo adicional a la necesidad de cimentar el aprendizaje infantil en la realidad empírica. Además, como todo mapa evolutivo, posibilita el diseño de objetivos y criterios de evaluación secuenciales coherentes con el desarrollo cognitivo, así como la identificación de la arquitectura precisa del cambio conceptual necesario en cada aprendiz.
Resum: Els mapes evolutius són estructures que representen la xarxa d'itineraris que poden seguir els nens en la conceptualització de temes específics (en l'àmbit del pensament concret). Estan constituïts pel conjunt d'integracions possibilitades per la successió de diferenciacions que realitza el subjecte d'un aspecte de la seva realitat observacional (a partir de la percepció). En aquest escrit presentem la seva aplicació a un nou tema (el cicle anual del moviment del Sol en el cel), inclosa la contrastació experimental, la qual cosa ha revelat una panoplia de concepcions infantils, reforçat la validesa i versatilitat de la metodologia, suggerit un mecanisme cognitiu de rellevància didàctica (els models observacionals deduïts) i proporcionat suport addicional a la necessitat de cimentar l'aprenentatge infantil en la realitat empírica. A més, com tot mapa evolutiu, possibilita el disseny d'objectius i criteris d'avaluació seqüencials coherents amb el desenvolupament cognitiu, així com la identificació de l'arquitectura precisa del canvi conceptual necessari en cada aprenent.
Resum: Evolutionary maps (emaps) are structures that represent the network of itineraries that children may follow in the conceptualization of specific topics (within concrete thought). They consist of the set of integrations that are made possible by the succession of differentiations that subjects make from perceptual reality. In this paper, we present its application to a new topic (the annual cycle of the motion of the Sun in the sky), including the experimental test, which has revealed a panoply of children’s conceptions, strengthened the validity and versatility of the methodology, suggested a cognitive mechanism of didactical relevance (deduced observational models) and provided additional support to the need for cementing children’s learning in empirical reality. In addition, as all emaps, it enables the design of sequential objectives and evaluation criteria consistent with cognitive development, as well as the identification of the precise architecture of the conceptual change necessary in each student.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Enseñanza de la ciencia ; Primaria ; Astronomía ; Mapa evolutivo ; Cambio conceptual ; Ensenyament de la ciència ; Primària ; Astronomia ; Mapa evolutiu ; Canvi conceptual ; Science education ; Primary education ; Astronomy ; Evolutionary map ; Conceptual change
Publicat a: Enseñanza de las ciencias, Vol. 33 Núm. 3 (2015) , p. 23-42 (Investigaciones Didácticas) , ISSN 2174-6486

DOI: 10.5565/rev/ensciencias.1464


20 p, 786.4 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Enseñanza de las ciencias
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2015-11-04, darrera modificació el 2016-06-04



   Favorit i Compartir