El efecto de la clase social en la decisiones educativas : un análisis de las oportunidades, creencias y deseos educativos de los jóvenes
Tarabini-Castellani, Aina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
Curran, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)

Additional title: Effect of social class on educational decisions : an analysis of young people's educational opportunities, believes and desires
Date: 2015
Abstract: El abandono escolar prematuro es uno de los principales retos contemporáneos con que se enfrentan los países europeos en general y España en particular. El objetivo del artículo es adentrarse en la comprensión de este fenómeno a partir de un análisis cualitativo de las decisiones, prácticas y estrategias educativas de jóvenes que han abandonado los estudios recientemente. En particular, analizamos el efecto de la clase social sobre las oportunidades, creencias y deseos educativos de los jóvenes y la influencia de estas variables para abandonar los estudios. Primeramente se presenta una revisión del debate entre las teorías de la reproducción y de la elección racional y explicitando la posición de las autoras en el mismo. El resultado global del análisis, pone de manifiesto que las decisiones educativas de los jóvenes van más allá de los cálculos racionales y que es fundamental atender a los aspectos no intencionales ni instrumentales que se esconden bajo las mismas.
Abstract: ESL represents one of the most challenges that great part of the European countries and especially Spain are facing. The main objective of this paper is to analyze this phenomenon from a qualitative perspective of the educational decisions, strategies and practices made by young people who have recently dropped out school. In particular, we analyze the effect of the social class on the educational opportunities, desires and believe of young people and the influence of these categories on the decisions of dropping out school. The paper begins by presenting a review of the debate between the theory of cultural reproduction and the rational choice theory with a brief explanation of the rational defended by the authors on this debate. The overall conclusions show that educational decisions made by young people go beyond rational reasoning and that it is necessary to analyze unintended and non instrumental aspects hidden under these decisions.
Grants: Ministerio de Economía y Competitividad CSO2012-31575
Rights: Tots els drets reservats.
Language: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Abandono escolar ; Habitus ; Elección ; Decisiones educativas ; Expectativas ; Clase Social ; Early school leaving ; Choice ; Educational decisions ; Expectations ; Social class
Published in: Revista de investigación en educación, Vol. 13, Núm. 1 (2015) , p. 7-26, ISSN 1697-5200

Adreça alternativa: https://revistas.uvigo.es/index.php/reined/article/view/2017


20 p, 90.6 KB

The record appears in these collections:
Research literature > UAB research groups literature > Research Centres and Groups (research output) > Social and Legal Sciences > Globalisation, Education and Social Policies (GEPS)
Articles > Research articles
Articles > Published articles

 Record created 2015-12-15, last modified 2024-02-22



   Favorit i Compartir