Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/144843
Effectiveness of a Phonological Awareness Training for Arabic Disabled Reading Children : Insights on Metalinguistic Benefits
Layes, Smail (Normandie Université (Rouen, França))
Lalonde, Robert (Normandie Université (Rouen, França))
Rebai, Mohamed (Normandie Université (Rouen, França))

Data: 2015
Resum: We examined the effects of a phonological awareness (PA) training program on word reading and pseudo-word decoding in dyslexic children reading the Arabic language (n=10; age mean= 129. 74 months) in comparison to normal readers (n=10; age mean= 126. 90 months) from grades 4 and 5. Particular attention was paid to phonological training of two metalinguistic reading related skills: morphological awareness (MA) and rapid automatized naming (RAN), underscored as main predictive metalinguistic factors in Arabic dyslexia (Layes, Lalonde, Mecheri, Rebaï, 2015). The PA training program focused on phoneme/syllable identification, phoneme matching, and word segmentation. The results indicate that the dyslexic group performed significantly better in all post-training measurements, increasing reading, phonological processing, and metalinguistic related skills, which indicates a strong relationship between these variables. The normal group only improved in MA production. These findings are discussed in terms of metalinguistic insights of reading gained through training in phonological awareness.
Resum: Es van examinar els efectes d'un programa d'entrenament de consciència fonològica en la lectura de paraules i descodificació pseudo-paraules en nens dislèxics llegeixen la llengua àrab (n = 10; edat mitjana = 129,74 mesos) en comparació amb els lectors normals (n = 10; edat mitjana = 126,90 mesos) a partir dels graus 4 i 5. Particular atenció es va prestar a la formació fonològica de dues habilitats relacionades amb la lectura metalingüística: consciència morfològica i nomenar ràpidament automatitzat (RAN), va destacar com a principals factors predictius metalingüístiques en dislèxia àrab (Layes, Lalonde, Mecheri, Rebai, 2015). El programa de capacitació es va centrar en fonema / identificació síl·laba, joc de fonemes, i la segmentació de paraules. Els resultats indiquen que el grup dislèxic un acompliment significativament millor en tots els mesuraments posteriors a la formació, l'augment de la lectura, el processament fonològic, i habilitats relacionades metalingüístiques, el que indica una forta relació entre aquestes variables. El grup normal només va millorar en la producció de la consciència morfològica. Aquests resultats es discuteixen en termes de coneixements metalingüístics de la lectura obtinguda a través de la formació en la consciència fonològica.
Resum: Se examinaron los efectos de un programa de entrenamiento de conciencia fonológica en la lectura de palabras y decodificación pseudo-palabras en niños disléxicos leen la lengua árabe (n = 10; edad media = 129,74 meses) en comparación con los lectores normales (n = 10; edad media = 126,90 meses) a partir de los grados 4 y 5. Particular atención se prestó a la formación fonológica de dos habilidades relacionadas con la lectura metalingüística: conciencia morfológica y nombrar rápidamente automatizado (RAN), destacó como principales factores predictivos metalingüísticas en dislexia árabe (Layes, Lalonde, Mecheri, Rebai, 2015). El programa de capacitación se centró en fonema / identificación sílaba, juego de fonemas, y la segmentación de palabras. Los resultados indican que el grupo disléxico un desempeño significativamente mejor en todas las mediciones posteriores a la formación, el aumento de la lectura, el procesamiento fonológico, y habilidades relacionadas metalingüísticas, lo que indica una fuerte relación entre estas variables. El grupo normal sólo mejoró en la producción de la conciencia morfológica. Estos resultados se discuten en términos de conocimientos metalingüísticos de la lectura obtenida a través de la formación en la conciencia fonológica.
Resum: Nous avons examiné les effets d'un programme d’entrainement phonologique sur le développement de la conscience phonologique, la lecture des mots et le décodage de pseudo-mots chez les enfants dyslexiques arabophones (n= 10, moyenne d’âge = 129,74 mois) en comparaison avec des lecteurs normaux (n = 10; moyenne d’âge = 126,90 mois) en 4ème et en 5ème années primaires. Nous avons recherché l’effet de l’entrainement phonologique axé sur la manipulation et l’identification des phonèmes / syllabes et la segmentation des mots, sur deux habiletés métalinguistiques liées à la lecture: la conscience morphologique et la dénomination rapide automatisée (RAN), comme principaux facteurs prédictifs de la dyslexie en arabe (Layes, Lalonde, Mecheri, Rebaï, 2015). Les résultats ont montré que les dyslexiques ont nettement amélioré leurs performances dans toutes les mesures post-intervention y compris les compétences métalinguistiques, indiquant une forte association entre ces variables. Les normo lecteurs ont progressé uniquement dans la production morphologique.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Anglès.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Arabic orthography ; Phonological processing ; Phonological awareness training ; Morphological awareness ; Rapid naming ; Ortografia àrab ; Processament fonològic ; Entrenament fonològic ; Consciència fonològica ; De denominació ràpida ; Ortografía árabe ; Procesamiento fonológico ; Entrenamiento fonológico ; Conciencia fonológica ; De denominación rápida ; L’orthographe arabe ; Le traitement phonologique ; L’entrainement phonologique ; La conscience morphologique ; La dénomination rapide
Publicat a: Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 8 Núm. 4 (november-december 2015) , p. 24-42 (Articles) , ISSN 2013-6196

Adreça alternativa: http://www.raco.cat/index.php/Bellaterra/article/view/10.5565-rev-jtl3.621
DOI: 10.5565/rev/jtl3.621


19 p, 419.8 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Bellaterra journal of teaching and learning language and literature
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2015-12-21, darrera modificació el 2016-06-04



   Favorit i Compartir