Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/145014
Cuando Cuba entró en París : retombées barthesianas en la crítica literaria de Severo Sarduy
Pino Estivill, Ester (Universitat de Barcelona)

Títol variant: Quan Cuba va entrar a París : retombées barthesianas en la crítica literària de Sever Sarduy
Títol variant: When Cuba Got Into Paris : Retombées of Roland Barthes in the Literary Critique of Severo Sarduy
Data: 2015
Resum: En el presente artículo se exploran los usos barthesianos de la crítica literaria de Severo Sarduy. En primer lugar, analizamos de qué manera la lectura estructuralista-telquelista realizada por Sarduy sobre las obras de Góngora y Lezama Lima le permitió elaborar el concepto de neobarroco como rasgo identitario de la cultura cubana. En segundo lugar, vemos cómo a través de la práctica del “habla indirecta” barthesiana Sarduy acaba constituyendo una crítica literaria en la que Cuba se afirma y se cuestiona a la vez.
Resum: En el present article s'exploren els usos barthesianos de la crítica literària de Sever Sarduy. En primer lloc, analitzem de quina manera la lectura estructuralista-telquelista realitzada per Sarduy sobre les obres de Góngora i Lezama Lima li va permetre elaborar el concepte de neobarroc com a tret identitari de la cultura cubana. En segon lloc, veiem com a través de la pràctica del "parla indirecta" barthesiana Sarduy acaba constituint una crítica literària en què Cuba s'afirma i es qüestiona alhora.
Resum: This article explores the uses of Roland Barthes in Severo Sarduy's literary criticism. First, we analyse how the structuralist-telquelist reading operated by Sarduy on the works of Luis de Góngora and José Lezama Lima allowed him to develop the concept of neo-baroque as an identifying feature of Cuban culture. Secondly, we explain how Sarduy constructs an affirming but questioning literary critique of Cuba through the practice of the ‘indirect language’ of Barthes.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Sarduy ; Barthes ; Crítica literaria ; Barroco ; Cubano ; Crítica literària ; Barroc ; Cubà ; Literary criticism ; Baroque ; Cuban
Publicat a: Mitologías hoy, Vol. 12 (2015) , p. 163-175 (Dossier) , ISSN 2014-1130

DOI: 10.5565/rev/mitologias.267


13 p, 288.5 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Mitologías hoy
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2015-12-24, darrera modificació el 2016-06-04



   Favorit i Compartir