Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/145385
Immigració i educació a la UE : per unes polítiques eficaces i renovades d'igualtat d'oportunitats
Essomba, Miquel Àngel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)

Títol variant: Immigration and Education in the EU. For Efficient and Renewed Policies of Equal Opportunities
Títol variant: Inmigración y educación en la UE: por unas políticas eficaces y renovadas de igualdad de oportunidades
Data: 2012
Resum: La UE persegueix amb afany objectius educatius ambiciosos en els seus estats, amb la finalitat de promoure una Europa més competent, verda i inclusiva. No obstant això, existeix un sector social que parteix en situació de desavantatge i desigualtat a l’hora d’assolir els objectius plantejats: els fills i filles de famílies immigrades. En aquest text s’aborda quins són aquests objectius, i quina és la realitat escolar actual de l’alumnat de família immigrada, en especial pel que fa als seus resultats i el biaix que manifesten respecte al nivell del conjunt de la població escolar. Un cop observada la situació, s’analitzen els diversos informes i documents, tant oficials com acadèmics, en els quals s’estableixen les polítiques que els sistemes educatius haurien d’aplicar per corregir aquest biaix i aconseguir una autèntica igualtat d’oportunitats d’aquest sector social. Tanmateix, en tercera instància s’analitza per què la posada en marxa d’aquestes polítiques, quan es produeix, no provoca els efectes esperats i es realitzen propostes sobre com evitar aquest fracàs. Per últim, es presenta la darrera iniciativa de la UE per contribuir a prevenir aquest fracàs, la xarxa SIRIUS, un espai de transferència de coneixement i d’aprenentatge entre el món polític, l’acadèmic i el social implicat en la millora educativa adreçada a l’alumnat de família immigrada.
Resum: The EU purposefully seeks out ambitious educational goals in its member states, with the aim of promoting a more competent, green and inclusive Europe. Nevertheless, there is a social sector that starts from a situation of disadvantage and inequality when trying to achieve these objectives: the children of immigrant families. In this text, there is a description of these objectives, and the current schooling reality of pupils from immigrant families, particularly concerning their outcomes and their difference in comparison with the level of the total school population. Once observed this situation, the different reports and documents, both official and academic, that establish the policies to be applied by the different educational systems in order to mend this difference and achieve real equal opportunities in this social sector are analysed. Nevertheless, in the third place, we analyse why, when these policies are implemented, they do not result in the expected effects, and some proposals are presented in order to avoid this failure. Finally, the last EU initiative to prevent this failure, the SIRIUS network, a space of knowledge and learning transfer among the political, academic and social worlds involved in the educational improvement aimed at pupils from immigrant families, is presented.
Resum: La UE persigue con ahínco objetivos educativos ambiciosos en sus estados, con el fin de promover una Europa más competente, verde e inclusiva. Sin embargo, existe un sector social que parte en situación de desventaja y desigualdad a la hora de alcanzar los objetivos planteados: los hijos e hijas de familias inmigradas. En este texto se aborda cuáles son estos objetivos, y cuál es la realidad escolar actual del alumnado de familia inmigrada, en especial en cuanto a sus resultados y el sesgo que manifiestan respecto al nivel del conjunto de la población escolar. Una vez observada la situación, se analizan los diversos informes y documentos, tanto oficiales como académicos, en los cuales se establecen las políticas que los sistemas educativos deberían aplicar para corregir este sesgo y lograr una auténtica igualdad de oportunidades de este sector social. Sin embargo, en tercera instancia se analiza por qué la puesta en marcha de estas políticas, cuando se produce, no provoca los efectos esperados y se realizan propuestas sobre cómo evitar este fracaso. Por último, se presenta la última iniciativa de la UE para contribuir a prevenir este fracaso, la red SIRIUS, un espacio de transferencia de conocimiento y de aprendizaje entre el mundo político, el académico y el social implicado en la mejora educativa dirigida al alumnado de familia inmigrada.
Drets: Tots els drets reservats
Llengua: Català
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Política educativa ; Immigració ; Unió Europea ; Igualtat d’oportunitats ; Educational policies ; Immigration ; European Union ; Equal opportunities ; Immigración ; Unión Europea ; Igualdad de oportunidades
Publicat a: Aloma, Vol. 30 Núm. 2 (2012) , p. 69-78, ISSN 1138-3194

Adreça original: http://www.revistaaloma.net/index.php/aloma/article/view/169
Adreça alternativa: http://www.raco.cat/index.php/Aloma/article/view/263042


10 p, 129.3 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles de recerca
Articles > Articles publicats

 Registre creat el 2016-01-13, darrera modificació el 2016-06-04



   Favorit i Compartir