Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/146651
L’absentisme escolar a primària i secundària : algunes claus d’anàlisi per a la intervenció
Garcia Gracia, Maribel (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball)

Publicació: Barcelona Fundació Jaume Bofill 2003
Resum: El caràcter comprensiu de l’escola obligatòria fins als 16 anys d’edat introduït per la LOGSE ha suposat la inclusió, per la via legal, d’una fracció d’adolescents que, fins aleshores, abandonaven l’ensenyament general bàsic als catorze anys i eren “orientats” (forma eufemística per referir-se a la derivació) cap a programes de formació professional de nivell 1 (PN-1), programes municipals com les aules taller o els programes taller (a Catalunya), i vers altres experiències similars, de caràcter no formal, a la resta d’Espanya. Bona part d’aquests alumnes derivats cap a aquest tipus de recursos externs al sistema educatiu desenvolupaven pràctiques d’absentisme dins i fora del sistema escolar. Per tant, la situació de l’absentisme no és nova. El que ha suposat una novetat és la inclusió que ha representat el caràcter comprensiu de la reforma educativa de l’any 1990 (LOGSE) per aquesta fracció de l’alumnat, escolaritzat a l’ESO fins als setze anys. (LOGSE) per una fracció de l’alumnat, que abans quedava exclòs del sistema escolar, ha requerit una adaptació dels mètodes i les formes d’organització pedagògica de l’escola que, encara avui, suposa un repte. Això, és clar, si es tracta realment d’incrementar la qualitat educativa, és a dir, d’augmentar les oportunitats educatives de l’alumnat i disminuir les situacions d’insuficiència formativa i de fracàs escolar al final de l’ensenyament obligatori. Altrament, l’absència d’unes polítiques educatives integrades i de mesures de caràcter pedagògic i d’organització escolar continuaran condicionant les dimensions quantitatives i qualitatives de l’absentisme i l’abandonament escolar. En aquest context, cal abordar la problemàtica de l’absentisme i l’abandonament escolar com un dels reptes més importants dels sistemes educatius actuals, si s’aposta per un concepte de qualitat que garanteixi el dret a l’educació en condicions d’equitat, seguint criteris de justícia social, garantits pels poders públics, és a dir, per la millora de les oportunitats educatives.
Drets: Tots els drets reservats
Llengua: Català
Document: bookPart
Matèria: Absentisme escolar
Publicat a: Abandonament escolar, desescolarització i desafecció, 2003, p. 7-35

Podeu consultar el llibre complet a: http://ddd.uab.cat/record/146648


29 p, 229.2 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Documents dels grups de recerca de la UAB > Centres i grups de recerca (producció científica) > Ciències Socials i Jurídiques > Grup de Recerca Educació i Treball (GRET)
Llibres i col·leccions > Capítols de llibres

 Registre creat el 2016-02-17, darrera modificació el 2016-06-04



   Favorit i Compartir