Culturas de enseñanza y absentismo escolar en la Enseñanza Secundaria Obligatoria : estudio de casos en la ciudad de Barcelona
García Gracia, Maribel (Universitat Autònoma de Barcelona)

Additional title: Cultures of teaching and school absenteeism in compulsory Secondary Education : case studies in the city of Barcelona
Date: 2005
Abstract: El articulo examina el fenómeno del absentismo escolar en la Enseñanza Secundaria Obligatoria en institutos ubicados en zonas socialmente desfavorecidas y presenta algunos resultados sobre sus dimensiones, y las similitudes y diferencias existentes entre las prácticas pedagógicas de los centros estudiados. La investigación desarrolla parte de una tesis doctoral que analiza las prácticas y los discursos sobre el absentismo en la enseñanza primaria y secundaria, y que fue presentada en el Departamento de Sociología de la UAB bajo el título «Absentismo escolar en zonas socialmente desfavorecidas. Estudio de casos en la ciudad de Barcelona». En este contexto, se parte de una revisión de la contribución de B. Bernstein y de A. Hargreaves para desarrollar una tipología propia de culturas de enseñanza que constituye un recurso heurístico para la interpretación de las diferencias observadas entre los centros.
Abstract: The article examines school absenteeism in Compulsory Secondary Education in educational establishments of socially disadvantaged areas, and provides some of the outcomes related to its magnitude, and the similarities and differences found in the pedagogical practices of the establishments under study. This research project is part of a PhD thesis on the practices and discourses on absenteeism in Primary and Secondary Education. It was presented at the Department of Sociology of the Autonomous University of Barcelona (UAB) under the title «School absenteeism in socially disadvantaged areas. Case studies in the city of Barcelona». In this context, the starting point is a revision of the contributions made by B. Bernstein and A. Hargreaves to implement a specific typology of the cultures of teaching, which is a heuristic resource to interpret the differences observed among the educational establishments.
Rights: Tots els drets reservats Gobierno de España. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
Language: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Absentisme escolar ; Barcelona (Catalunya) ; Política educativa ; Absentismo escolar ; Enseñanza secundaria obligatoria
Published in: Revista de educación (Madrid), Núm. 338 (2005) , p. 347-374, ISSN 0034-8082

Adreça alternativa: http://www.mecd.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/2005/re338/re338_19.html


28 p, 959.6 KB

The record appears in these collections:
Research literature > UAB research groups literature > Research Centres and Groups (research output) > Social and Legal Sciences > Research Group Education and Work (GRET)
Articles > Research articles
Articles > Published articles

 Record created 2016-02-24, last modified 2021-10-04



   Favorit i Compartir