Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/147485
La escuela portuguesa en el siglo XXI : autonomía y participación
Silva, José Manuel (Instituto Politécnico de Leiria (Portugal))
Rodrigues, Célia (Ayuntamiento de Leiria (Portugal))
Silveirinha, Conceição (Agrupamento de Escolas de Correia Mateus – Leiria (Portugal))
Mineiro, João Paulo (Escuela Quinta das Palmeiras (Portugal))
Felício, Paulo (Ayuntamiento de Leiria (Portugal))

Títol variant: L’escola portuguesa al segle XXI : autonomia i participació
Títol variant: Portuguese schools in the 21st century : autonomy and participation
Data: 2016
Resum: En el presente artículo, se hace un análisis de la situación de la enseñanza en Portugal en este principio del siglo XXI. Se destacan las cuestiones de la autonomía de la escuela y los modelos organizativos de administración y gestión que refuerzan la participación de las familias y de la comunidad en la dirección estratégica de los centros educativos y que, además, afirman el liderazgo del director con vistas a garantizar el mejoramiento del servicio público de educación. La concreción de este modelo exige el refuerzo de la cooperación del mundo de la docencia con los ayuntamientos y otras instituciones del poder local, con los padres y sus asociaciones, así como con las fuerzas más representativas de la comunidad respectiva, tanto en el ámbito empresarial como cultural, deportivo u otros. La adopción de este nuevo modelo de organización y dirección de las escuelas viene acompañada por la adopción de estilos educativos innovadores, por la introducción progresiva de componentes locales y regionales en los currículos y por la apropiación pedagógica de todas las funcionalidades de las tecnologías de la información y la comunicación, soportes de un nuevo paradigma de aprendizaje y marca indeleble de una escuela modificada.
Resum: En el present article, es fa una anàlisi de la situació de l’ensenyament a Portugal a principis del segle XXI. Es destaquen les qüestions de l’autonomia de l’escola i els models organitzatius d’administració i gestió que reforcen la participació de les famílies i de la comunitat en la direcció estratègica dels centres educatius i que, a més, afirmen el lideratge del director per garantir la millora del servei públic d’educació. La concreció d’aquest model exigeix el reforç de la cooperació del món de la docència amb els ajuntaments i altres institucions del poder local, amb els pares i les seves associacions, així com amb les forces més representatives de la comunitat, tant en l’àmbit empresarial com cultural, esportiu o d’altres. L’adopció d’aquest nou model d’organització i direcció de les escoles està acompanyada per l’adopció d’estils educatius innovadors, per la introducció progressiva de components locals i regionals en els currículums i per l’apropiació pedagògica de totes les funcionalitats de les tecnologies de la informació i la comunicació, suports d’un nou paradigma d’aprenentatge i marca indeleble d’una escola modificada.
Resum: This paper analyses the educational situation in Portugal at the beginning of the 21st century, with a special focus on school autonomy and organisational management/administration models that not only engage families and communities in the strategic management of schools, but also affirm the director’s leadership with a view to ensuring the best possible public education. Implementing such a model requires strengthening cooperation with municipalities and other local political institutions, with parents and their representative associations and also with the most representative forces of the respective community in the sports, cultural and entrepreneurial spheres. This new school management and organization model involves adopting pedagogical models that progressively introduce regional and local components in the curricula as well as communication and information technologies; aspects that are the foundation of a new learning paradigm and constitute an indelible mark of a new school.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Organización escolar en Portugal ; Gestión escolar ; Participación escolar ; Nueva escuela ; Organització escolar a Portugal ; Gestió escolar ; Participació escolar ; Nova escola ; School organization in Portugal ; School management ; School participation ; New school.
Publicat a: Educar, Vol. 52 Núm. 1 (2016) , p. 195-214 (Puntos de vista) , ISSN 2014-8801

Adreça alternativa: http://www.raco.cat/index.php/Educar/article/view/302864
DOI: 10.5565/rev/educar.736


20 p, 148.3 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2016-03-04, darrera modificació el 2016-06-04



   Favorit i Compartir