Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/147507
¿Cómo son los apuntes de matemáticas de un estudiante? Influencia de los elementos matemáticos y sus relaciones
Arce Sánchez, Matías (Universidad de Valladolid. Departamento de Didáctica de las C. Experimentales, Sociales y de la Matemática)
Conejo Garrote, Laura (Universidad de Valladolid. Departamento de Didáctica de las C. Experimentales, Sociales y de la Matemática)
Ortega del Rincón, Tomás (Universidad de Valladolid. Departamento de Didáctica de las C. Experimentales, Sociales y de la Matemática)

Títol variant: Com són les anotacions de matemàtiques d'un estudiant? Influència dels elements matemàtics i les seves relacions
Títol variant: How are the mathematics notes written by a student? Influence of the mathematical elements and their relations
Data: 2016
Resum: Esta investigación se desarrolla en tres clases de primero de bachillerato con una metodología tradicional. En ella, comparamos los diferentes tipos de elementos y relaciones expuestos por los docentes con los apuntes que los estudiantes escriben en sus cuadernos. El tópico es reglas y técnicas de derivación. Se consideran marcos de análisis de contenido, construyendo mapas de elementos y relaciones para realizar la comparación. Detectamos una amplia gama de perfiles de transcripción en alumnos, especialmente en contextos donde el profesor combina la obtención de las reglas a partir de su justificación con su aplicación práctica. En los apuntes predomina un enfoque procedimental y simbólico, influido por la pizarra, unido a una transcripción muy baja de los elementos de naturaleza relacional presentes en el discurso oral.
Resum: Aquesta recerca es desenvolupa en tres classes de primer de batxillerat amb una metodologia tradicional. En ella, comparem els diferents tipus d'elements i relacions exposats pels docents amb les anotacions que els estudiants escriuen en els seus quaderns. El tòpic és regles i tècniques de derivació. Es consideren marcs d'anàlisis de contingut, construint mapes d'elements i relacions per realitzar la comparació. Detectem una àmplia gamma de perfils de transcripció en alumnes, especialment en contextos on el professor combina l'obtenció de les regles a partir de la seva justificació amb la seva aplicació pràctica. En les anotacions predomina un enfocament procedimental i simbòlic, influït per la pissarra, unit a una transcripció molt baixa dels elements de naturalesa relacional presents en el discurs oral.
Resum: This research has been developed in three classrooms of high school students (16- 17 years old) with a traditional methodology. We have compared the different kinds of elements and relations presented by the teachers with the notes written by the students in their notebooks. The topic is derivative rules and techniques. The framework is the content analysis, using maps of elements and relations in order to do this comparison. We have found a wide range of transcription profiles in students, especially in contexts where the teacher combines the obtaining of rules through its justifications with their practical application. The notes with a procedural and symbolic approach are the majority, influenced by the blackboard. There is a low transcription of the relational nature elements that are presented by the teachers in their oral discourse.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Apuntes ; Reglas de derivación ; Análisis de contenido ; Mapa de elementos y relaciones ; Bachillerato ; Anotacions ; Regles de derivació ; Anàlisi de contingut ; Mapa d'elements i relacions ; Batxillerat ; Notes ; Derivative rules ; Content analysis ; Maps of elements and relations ; High school
Publicat a: Enseñanza de las ciencias, Vol. 34 Núm. 1 (2016) , p. 149-172 (Investigaciones Didácticas) , ISSN 2174-6486

DOI: 10.5565/rev/ensciencias.1706


24 p, 4.0 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Enseñanza de las ciencias
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2016-03-07, darrera modificació el 2016-06-04



   Favorit i Compartir