Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/148452
Prediction of success in teamwork of secondary students
Monereo i Font, Carles (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació)
Martínez Fernández, J. Reinaldo (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació)

Data: 2013
Resum: This study aimed to identify the factors that predict success in a teamwork task with secondary students. The following factors, which have been established by research as key elements in the resolution of teamwork task in a cooperative way, were treated as the independent variables: (1) gender composition, (2) group objectives, (3) distribution of roles, (4) interaction patterns, (5) goal orientation, (6) social atmosphere, (7) reciprocal support, (8) effective time focused on work and (9) group self-assessment. The study consisted of 87 triads (N = 261). The groups were asked to write an expository text on how to measure fever after having read three complementary source texts. The correct integration of the ideas was the dependent variable. The factors best predicted successes were group self-assessment; the perception on effective use of time; a positive social atmosphere, especially at the beginning of the interaction; and a predominance of girls in the groups.
Resum: Este estudio pretendió identificar los factores que predicen el éxito en una tarea en grupo con estudiantes de secundaria. Los siguientes factores, considerados por la investigación como elementos clave en la resolución de tareas en equipo en modalidad cooperativa, fueron tratados como variables independientes: composición de género, objetivos del grupo, distribución de roles, patrones de interacción, orientación a metas, clima social, apoyo recíproco, tiempo efectivo centrado en la tarea, y autoevaluación del grupo. En el estudio participaron 87 triadas (N = 261). Los grupos tuvieron que escribir un texto expositivo sobre cómo medir la fiebre tras leer tres textos base que se complementaban. La integración correcta de las ideas de esos textos fue la variable dependiente. Los factores que mejor predijeron el éxito fueron la autoevaluación del grupo, la percepción sobre el uso efectivo del tiempo, un clima social positivo, en especial al principio de la interacción, y el predominio de chicas en los grupos.
Drets: Tots els drets reservats.
Llengua: Anglès
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Cooperative learning ; Writing task ; Social atmosphere ; Integration of ideas ; Secondary students ; Aprendizaje cooperativo ; Tarea de escritura ; Clima social ; Integración de ideas ; Estudiantes de secundaria
Publicat a: Revista de psicodidáctica, Vol. 18, núm. 2 (2013) , p. 235-255, ISSN 1136-1034

DOI: 10.1387/RevPsicodidact.6776


44 p, 312.8 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles de recerca
Articles > Articles publicats

 Registre creat el 2016-04-06, darrera modificació el 2016-06-04



   Favorit i Compartir