Innovación curricular con el aprendizaje basado en problema en estudios universitarios : estudio de caso
Bernabeu Tamayo, Maria Dolores (Universitat Autònoma de Barcelona)
Tomàs i Folch, Marina (Universitat Autònoma de Barcelona)

Títol variant: Curricular innovation in problem-based learning in college : a case study
Data: 2013
Resum: Este artículo presenta una investigación cuyo objetivo general ha sido estudiar la cultura de la Escuela Universitaria de Enfermería Vall d'Hebron en la que se ha llevado a cabo una innovación organizativa y curricular fundamentada en el Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) como metodología de enseñanza-aprendizaje. Los objetivos específicos han sido: 1) estudiar qué elementos característicos de la cultura innovadora se dan en dicha innovación y 2) contrastar la percepción que tienen los diferentes agentes implicados sobre las fases de la innovación. La metodología de investigación ha sido cualitativa y en el estudio de caso. Se han elaborado dos instrumentos de recogida de información que son las entrevistas en profundidad y el Focus Grup en el que han participado todo el profesorado de la Escuela. Los resultados indican que la autonomía que disponía la Escuela, tanto para la toma de decisiones, como para la gestión económica era una característica fundamental que explica el éxito de la innovación. El liderazgo ejercido por la dirección de la Escuela así como la tradición de trabajo en equipo del profesorado se ha considerado factores imprescindibles. La motivación de todo el equipo para llevar adelante el ABP para erigirse como un centro de referencia también ha sido decisiva así como el continuo asesoramiento de un experto externo durante todo el proceso de cambio.
Resum: This research has been focused on the curricular innovation within the university framework. The general aim of the research has been the study of the innovation culture in the Escuela Universitaria de Enfermería Vall d'Hebron, using the Problem Based Learning (PBL) methodology. The specific objectives have been: 1) to study those elements of the innovation culture presents in the innovation and 2) to contrast the perception of the different agents implicated in the innovation phases. The research design has been based on the case study. Personal deep interviews and the Focus Group analysis have been used for data collection. The main results of this study have been: 1)the autonomy of the center for making decisions and for economical management 2) the institutional decision favorable to the change supported by the director of the center 3) the work as a team of all the professors of the center, absolutely necessary for make possible the change 4) the interest to be a reference center among other possible competitors 5)to have an external expert during all the process of the change. The teaching experience described in this paper aims to strengthen various aspects of competence of students through a dynamic learning method. The main aim of the experience is none other than making that students learn the basics of the subject, while developing different jurisdictional issues aligned with the student's imminent accession to the labor market. Teaching experience presents a co-assessment system linked to role playing by the student, that make it an appealing and efficient experience from the point of view of learning and skills development of the student. This work provides also a comparison between the results of teaching experience based on peer-assessment and role play with the traditional teaching of the same content during the previous academic year in the same subject but taught with traditional teaching methodology.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Innovación ; Cambio curricular ; Cultura organizacional ; Innovation ; Curricular change ; Organizational culture
Publicat a: Docencia e investigación, Núm. 23 (2013) , p. 7-21, ISSN 2340-2725

Adreça alternativa: https://revista.uclm.es/index.php/rdi/article/view/658


15 p, 213.6 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles de recerca
Articles > Articles publicats

 Registre creat el 2016-04-12, darrera modificació el 2023-07-14



   Favorit i Compartir