Abstract: |
El concepte de pressió s'introdueix a 2n d'ESO com a força que realitza un cos sobre una superfície. A 4t d'ESO, el concepte s'esten a la força que líquids i gasos realitzen en diferents punts a causa del seu pes. L'activitat consta de dos grans blocs contextualitzats. El primer tracta de la pressió hidrostàtica utilitzant el submarinisme com a context, mentre que el segon tracta de la pressió atmosfèrica utilitzant el salt des de l'estratosfera de Félix Baumgartner com a element contextualitzador. L'activitat proposada utilitza dues simulacions amb les quals l'alumnat pot comprovar les hipòtesis inicials, analitzar els diferents paràmetres que influencien la pressió i arribar a la seva expressió matemàtica. Finalment es proposen diversos exercicis d'aplicació. Aquesta activitat ha estat elaborada per la Mercè Andrès Prat, la Montse Enrech Triviño, la Maite Pujol Bosch i la Ma Dolors Ribera Vall del Grup de Disseny i Implementació d'Activitats Digitals (DIATIC) coordinat per la Luisa Herreras (CRECIM) dintre del projecte de recerca ADIGIC i que, alhora, forma part del programa RecerCaixa, impulsat per la Caixa i l'Associació d'Universitats Públiques. Els objectius principals del projecte són: Explorar la utilització dels recursos de les aules digitals en els cursos de ciències; Identificar bones pràctiques que puguin ser utilitzades per altres professors. Aquesta proposta s'ha elaborat, doncs, partint d'aquests objectius tot tenint en compte el contingut del currículum de 4t d'ESO de Física i Química: Anàlisi experimental de la pressió exercida per sòlids, líquids i gasos. Identificació de les variables que influeixen en el valor de la pressió atmosfèrica. |