Web of Science: 3 cites, Google Scholar: cites
La experticia académica como factor de visibilidad del profesorado : un estudio desde la perspectiva de género
Bernabeu Tamayo, Maria Dolores (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Infermeria)
Ion, Georgeta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
Feixas, Mònica (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)

Títol variant: L'expertesa acadèmica com a factor de visibilitat del professorat : un estudi des de la perspectiva de gènere
Títol variant: Academic expertise as a visibility factor of University teachers : a gender perspective study
Data: 2016
Resum: Este artículo parte de una investigación acerca de la visibilidad del profesorado universitario desde la perspectiva de género. Se toma como referente un modelo teórico sobre visibilidad constituido por tres variables: la participación, la experticia y el poder, según se manifiestan en las diferentes funciones de los académicos: docencia, investigación y gestión. En esta contribución, aportamos los resultados específicos sobre la experticia académica como componente de la visibilidad de las académicas. Se emplea una metodología cualitativa basada en 22 entrevistas en profundidad en dos universidades españolas seleccionadas. De entre los principales resultados destacamos que la experticia académica representa un factor de visibilidad del profesorado. Desde el punto de vista del género, poseer experticia aumenta el reconocimiento en investigación, pero no contribuye a reducir la distancia entre los logros de los académicos y académicas en el ámbito universitario.
Resum: Aquest article parteix d'una investigació sobre la visibilitat del professorat universitari des de la perspectiva de gènere. Es pren com a referent un model teòric sobre la visibilitat constituït per tres variables: la participació, l'expertesa i el poder, segons que es manifesten en les diferents funcions dels acadèmics: docència, investigació i gestió. En aquesta contribució aportem els resultats específics sobre l'expertesa acadèmica com a component de la visibilitat de les acadèmiques. S'utilitza una metodologia qualitativa basada en 22 entrevistes en profunditat a dues universitats espanyoles seleccionades. Entre els principals resultats, és interessant destacar que l'expertesa acadèmica representa un factor de visibilitat del professorat. Des del punt de vista de gènere, posseir expertesa augmenta el reconeixement en la investigació, però no contribueix a reduir la distància entre els assoliments dels acadèmics i acadèmiques en l'àmbit universitari.
Resum: This article forms part of a research study aimed at defining academic visibility from a gender perspective. A theoretical model based on three variables is considered: participation, expertise and power as manifested through the three academic functions of teaching, research and management. Specific results regarding academic expertise as a component of visibility are provided. A qualitative methodology based on in-depth interviews of 22 faculty members from two universities in Spain was used. The main findings show that academic expertise constitutes a visibility factor for teaching faculty and has important implications for the academic development of female teachers. The results reveal that expertise is a factor of academic visibility. From the gender perspective, having expertise enhances prestige in research, but does not contribute to narrowing the gender gap between academic achievements at the university level.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Experticia ; Universidad ; Mujeres ; Género ; Investigación ; Docencia ; Gestión ; Visibilidad ; Expertesa ; Universitat ; Dones ; Gènere ; Investigació ; Docència ; Gestió ; Visibilitat ; Expertise ; University ; Women ; Gender ; Research ; Teaching ; Management ; Visibility
Publicat a: Educar, Vol. 52 Núm. 2 (2016) , p. 225-242 (Monográfico) , ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v52-n2-bernabeu-ion-feixas
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/311807
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/v52-n2-bernabeu-ion-feixas
DOI: 10.5565/rev/educar.665


18 p, 173.6 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Documents dels grups de recerca de la UAB > Centres i grups de recerca (producció científica) > Ciències socials i jurídiques > CRiEDO (Centre de Recerca i Estudis pel Desenvolupament Organitzatiu)
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2016-06-22, darrera modificació el 2022-12-16



   Favorit i Compartir