Web of Science: 1 cites, Google Scholar: cites
El educador social en los centros para personas mayores : respuestas socioeducativas para una nueva generación de mayores
Martínez de Miguel López, Silvia (Universidad de Murcia)
Escarbajal de Haro, Andrés (Universidad de Murcia)
Salmerón Aroca, Juan Antonio (Universidad de Murcia)

Títol variant: L'educador social als centres per a la gent gran : respostes socioeducatives per a una nova generació de persones grans
Títol variant: Social educators at senior centers : a socio-educational response to a new generation of older people
Data: 2016
Resum: En el presente trabajo se hace una reflexión acerca de las posibilidades y límites de los centros sociales de personas mayores como espacios que puedan responder a las nuevas demandas de un colectivo cada vez más formado y concienciado con su papel en la sociedad, y que reclama medidas socioeducativas alejadas de las tradicionales asistencialistas y paternalistas. Pone el acento en la importancia de la educación social para conseguir un envejecimiento activo donde primen la participación y el protagonismo de los mayores en la sociedad en la que viven. Si tradicionalmente los centros de personas mayores han constituido un recurso esencial para propiciar espacios de relación y realizar actividades de ocio, esa oferta no es suficiente para los mayores actuales, y menos aún para las nuevas generaciones de mayores, por lo que se aboga por intervenciones socioeducativas comunitarias que puedan provocar y proporcionar un impacto significativo en el desarrollo social y personal de las personas mayores; intervenciones socioeducativas vehiculadas, no protagonizadas, a través del trabajo profesional de educadores sociales.
Resum: En el present treball es fa una reflexió sobre les possibilitats i límits dels centres socials de persones grans com a espais que puguin respondre a les noves demandes d'un col·lectiu cada vegada més format i conscienciat amb el seu paper en la societat, i que reclama mesures socioeducatives allunyades de les tradicionals assistencialistes i paternalistes. Posa l'accent en la importància de l'educació social per aconseguir un envelliment actiu on prevalguin la participació i el protagonisme de la gent gran en la societat en la qual viuen. Si tradicionalment els centres de persones grans han constituït un recurs essencial per propiciar espais de relació i realitzar activitats d'oci, aquesta oferta no és suficient per a la gent gran actual, i encara menys per a les noves generacions de gent gran, per la qual cosa s'advoca per intervencions socioeducatives comunitàries que puguin provocar i proporcionar un impacte significatiuen el desenvolupament social i personal de les persones grans; intervencions socioeducatives vehiculades, no pas protagonitzades, a través del treball professional d'educadors socials.
Resum: This paper reflects on the opportunities and limitations of senior centers as spaces that can respond to the new demands of elderly citizens. Increasingly knowledgeable and aware of their role in society, senior citizens are calling for a move away from traditional and paternalistic welfare assistance schemes towards more socio-educational measures. The study emphasizes the importance of social education to promote active aging and the participation and involvement of older people in society. Although traditional senior centers were at one time essential in providing opportunities for relating with others and engaging in leisure activities, this is no longer sufficient for today's older people, and less so for the new elderly generations. The paper advocates the use of mediated rather than directed social and educational interventions in conjunction with professional social educators, which can have a significant impact on the social and personal development of the elderly.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Envejecimiento activo ; Participación social ; Intervención socioeducativa ; Calidad de vida ; Envelliment actiu ; Participació social ; Intervenció socioeducativa ; Qualitat de vida ; Active aging ; Social participation ; Socio-educational intervention ; Quality of life
Publicat a: Educar, Vol. 52 Núm. 2 (2016) , p. 451-467 (Puntos de vista) , ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v52-n2-martinez-escarbajal-salmeron
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/311817
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/v52-n2-martinez-escarbajal-salmeron
DOI: 10.5565/rev/educar.717


17 p, 133.0 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2016-06-28, darrera modificació el 2022-12-15



   Favorit i Compartir