Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/158824
Arqueologia Quantitativa [100715]
Barceló Álvarez, Juan Antonio
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres

Títol variant: Quantitative Archaeology
Títol variant: Arqueología Cuantitativa
Data: 2016-17
Pla d'estudis: Arqueologia [811]
Titulació: Arqueologia [2500241]
Resum: Encara que la majoria d'arqueòlegs i arqueòlogues no ho cregui, l'arqueologia és una disciplina matemàtica (segons va dir en el seu moment David Clarke), en peus d'igualtat amb la química, la física, etc. És a dir, per resoldre problemes arqueològics hem d'utilitzar mètodes de raonament desenvolupats en llenguatge matemàtic. La dificultat està en què la majoria d'estudiants "de lletres" no saben matemàtiques. Encara que existeixen molts programes informàtics que haguessin d'ajudar-nos a aplicar aquestes matemàtiques, la veritat és que el seu ús sembla ser massa complicat per qui no té els coneixements necessaris. Per això s'ha programat aquesta assignatura, que segueix pas a pas exemples fàcils de seguir de totes les tècniques emprades en arqueologia, documentant de manera esquemàtica, intuïtiva, simple i directa totes les funcions estadístiques que poguessin arribar a ser útils per a arqueòlegs i arqueòlogues. La introducció a les tècniques estadístiques no està basada en fórmules, sinó que s'explica per a què serveixen els càlculs que realitza un programa informàtic. El curs està dissenyat especialment per a aquells estudiants d'arqueologia que pretenen convertir-se en futurs professionals de la nostra disciplina que no només no tenen ni idea de les matemàtiques, sinó que van aprendre a odiar-les en els seus anys d'escola. Nombres apareixeran en gran quantitat, però les operacions (aritmètiques, algebraiques, etc. ) s'obviaran i seran substituïdes per explicacions intuïtives del que es pretén amb aquestes tècniques. Temàticament, l'assignatura consisteix en una introducció a l'estadística clàssica, discutint inicialment la naturalesa quantitativa de les dades i mesuraments arqueològics, presentant les estadístiques descriptives més usuals i introduint als estudiants als procediments d'inferència estadística, tals com les proves qualitatives per a taules de contingència, anàlisi de variància, estudi de correlacions entre variables, etc. El curs presenta les bases dels estudis mètrics de classificació i de l'anàlisi multidimensional, sense deixar de costat un breu examen a la geoestadística i l'anàlisi estadística de sèries temporals.
Resum: Although the majority of archaeologists still do not believe it, archeology is a mathematical discipline (as it was asserted by David Clarke) equally with chemistry, physics, etc. . That is, we have to solve archaeological problems using reasoning methods developed in mathematical language. The difficulty is that most students from Humanities do not know their maths. Although there are many computer programs that would help us to apply these mathematical, the truth is that its use seems to be too complicated for those without the necessary skills. So this course has been scheduled, following step by step easy to follow examples of all techniques used in archeology, documenting a schematic, intuitive, simple and direct of all statistical functions that may become useful for archaeologists. The introduction to statistical techniques will not be based on formulas, but the explanation of the underlying logics. Calculations will performed by a computer program. The course is specially designed for students of archeology that wish to become future professionals in our discipline that not only have no idea of mathematics, and they learnt to hate them in their school years . Numbers appear in large numbers, but operations (arithmetic, algebraic, etc. ) will be obviated and replaced by intuitive explanations of what is intended with these techniques. Thematically, the course is an introduction to classical statistics, initially discussing the quantitative data and archaeological measurements, the most common presenting descriptive statistics and introducing students to the procedures of statistical inference, such as qualitative tests for contingency tables, analysis of variance, the study of correlations between variables, etc. . The course presents the foundations of studies of classification and multidimensional analysis, leaving aside a brief examination geostatistics and statistical analysis of time series.
Resum: Aunque la mayoría de arqueólogos y arqueólogas no lo crea, la arqueología es una disciplina matemática (según dijo en su momento David Clarke), en pie de igualdad con la química, la física, etc. Es decir, para resolver problemas arqueológicos tenemos que utilizar métodos de razonamiento desarrollados en lenguaje matemático. La dificultad está en que la mayoría de estudiantes "de letras" no saben matemáticas. Aunque existen muchos programas informáticos que tuvieran que ayudarnos a aplicar estas matemáticas, bien es verdad que su uso parece ser demasiado complicado por quien no tiene los conocimientos necesarios. Por eso se ha programado esta asignatura, que sigue a paso ejemplos fáciles de seguir de todas las técnicas empleadas en arqueología, documentando de manera esquemática, intuitiva, simple y directa todas las funciones estadísticas que pudieran llegar a ser útiles para arqueólogos y arqueólogas. La introducción a las técnicas estadísticas no está basada en fórmulas, sino que se explica para que sirven los cálculos que realiza un programa informático. El curso está diseñado especialmente para aquellos estudiantes de arqueología que pretenden convertirse en futuros profesionales de nuestra disciplina que no sólo no tienen ni idea de las matemáticas, sino que aprendieron a odiarlas en sus años de escuela. Números aparecerán en gran cantidad, pero las operaciones (aritméticas, algebraicas, etc. ) se obviarán y serán sustituidas por explicaciones intuitivas del que se pretende con estas técnicas. Temáticamente, la asignatura consiste en una introducción a la estadística clásica, discutiendo inicialmente la naturaleza cuantitativa de los datos y mediciones arqueológicas, presentando las estadísticas descriptivas más usuales e introduciendo a los estudiantes a los procedimientos de inferencia estadística, tales como las pruebas cualitativas para mesas de contingencia, análisis de varianza, estudio de correlaciones entre variables, etc. El curso presenta las bases de los estudios métricos de clasificación y del análisis multidimensional, sin dejar de lado un breve examen a la geoestadística y el análisis estadístico de series temporales.
Llengua: Català



Català
5 p, 85.3 KB

Anglès
4 p, 76.7 KB

Castellà
4 p, 76.1 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Materials de curs > Programes de curs (Guies docents)

 Registre creat el 2016-07-04, darrera modificació el 2016-09-23



   Favorit i Compartir