Patologia de l'audició, la parla i la veu [101715]
Lorente Guerrero, Juan
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia

Fecha: 2016-17
Resumen: L'assignatura Patologia de l'Audició, la Parla i Veu s'imparteix en el segon curs en el primer semestre del Grau de Logopèdia. La patologia que afecta el nas, faringe, laringe i oïda, sol cursar amb trastorns de la comunicació. Els metges i en particular els ORL són sovint els primers professionals en ser consultats quan el llenguatge triga a aparèixer, quan la parla és difícil d'entendre o quan hi ha alguna altra alteració de la veu, per descartar la presència d'una hipoacúsia. El llenguatge constitueix una funció exclusivament humana i de gran complexitat, que ens permet posar de manifest la nostra personalitat i expressar els nostres sentiments. Per a la seva normal desenvolupament es requereix una integritat de la funció auditiva, del sistema nerviós i de la psique i dels òrgans efectors. El desenvolupament òptim del llenguatge, la precisió de la parla, la formació de conceptes, el creixement social i emocional i l'adaptació a l'escola depèn de l'audició intacta. Pel que la presència d'hipoacúsies en 1 nens és un problema que sobrepassa àmpliament el quadre purament otològic, ja que l'audició és necessària per al desenvolupament del seu llenguatge i de la seva intel·ligència. Així doncs, el dèficit auditiu pot tenir unes repercussions profundes en tota la vida. Amb el temari de l'assignatura es pretén que l'alumne adquireixi un coneixement precís de la anatomia i fisiopatologia, clínica i mètodes diagnòstics de l'aparell auditiu (orella externa, mitjana i interna, així com de les vies auditives centrals), per poder intervenir en els hipoacúsies i poder desenvolupar les seves funcions principals. Un cop el metge especialista en ORL ha establert el diagnòstic i, si escau, ha aplicat tècniques mèdico-quirúrgiques per resoldre el poblema concret del pacient, sol ser necessària la participació de un/una logopeda per aplicar les tècniques d'avaluació i intervenció logopèdica que permetin una recuperació el més adequada possible de les funcions alterades de l'audició, de la veu, del llenguatge i de la parla, aconseguint la millora de la capacitat de comunicació i faciliti la seva integració social. Aquests coneixements adquirits en l'assignatura, els permetran a més de saber interpretar un informe mèdic d'un pacient afecte d'una hipoacúsia, realitzar un assessorament a la família en cas necessari sobre la intervenció logopèdica individualitzada i la col·laboració amb altres professionals. OBJECTIUS DE L'ASSIGNATURA 1. Oferir a l'alumne una visió àmplia del conjunt d'òrgans que intervenen en l'audició, així com del seu funcionament. Conèixer les diferents proves que s'utilitzen en l'exploració de l'audició. Saber fer una interpretació bàsica dels resultats de l'exploració auditiva, per poder definir les seves implicacions en la intervenció logopèdica. 2. Que l'alumne tingui uns conceptes bàsics sobre la fisiopatologia, clínica, diagnòstic, tractament i pronòstic de les hipoacúsies. Es fa èmfasi en els símptomes i signes que ens han de fer sospitar que estem davant d'un patologia greu, sobretot els factors de risc de les hipoacúsia infantils i en la necessitat d'un diagnòstic precoç d'aquestes per aconseguir un tractament més eficaç.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Lengua: Català
Titulación: Logopèdia [2500893]
Plan de estudios: Grau en Logopèdia [828]
Documento: Objecte d'aprenentatge



Català
6 p, 92.2 KB

El registro aparece en las colecciones:
Materiales académicos > Guías docentes

 Registro creado el 2016-07-04, última modificación el 2023-01-28



   Favorit i Compartir