Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/159465
Aproximació etnogràfica a la diversitat cultural [101279]
Mateo Dieste, Josep Lluís
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres

Data: 2016-17
Pla d'estudis: Antropologia social i cultural [821]
Titulació: Antropologia social i cultural [2500256]
Resum: CONTEXTUALITZACIÓ I OBJECTIUS FORMATIUS DE L'ASSIGNATURA Assignatura de Primer curs que desenvolupa la formació bàsica per cursar els estudis d'Antropologia Social i Cultural i que correspon a la matèria bàsica 'Conceptes i camps bàsics de l'Antropologia'. Introducció als camps clàssics de l'Antropologia (economia, política, parentiu, religió) a través de casos etnogràfics específics i el detall d'una monografia, per tal de proporcionar una aproximació holista a la diversitat cultural i permetre el contrast amb el nostre context sociocultural i amb d'altres exemples etnogràfics. Grup 1. Aproximació etnogràfica a la diversitat cultural. El cas del Magreb Prof. Josep Lluís Mateo Dieste OBJECTIUS FORMATIUS: Els alumnes han de reconèixer i identificar la realitat complexa i canviant dels pobles del Magreb, des del passat recent fins a la situació social actual, marcada per processos de modernització. L'alumnat ha de ser capaç de detectar i analitzar les dimensions sòcioculturals centrals així com els principals canvis i continuïtats de les societats magribines en els seus principals àmbits: l'àmbit econòmic i ecològic, l'àmbit polític i d'organització social, les relacions de parentiu, i les varietats simbòliques i rituals. A partir d'aquí es presentaran estudis de cas, i s'oferiran eines per analitzar aquesta àrea des d'un punt de vista dinàmic, tot considerant el conflicte pel poder, la construcció de desigualtats sexuals i comunitàries i l'impacte dels processos de modernització (colonització, urbanització, emigració), per tal de poder interpretar fenòmens contemporanis. Grup 2. Aproximació etnogràfica a la diversitat cultural. Poblacions gitanes a Europa 1 Prof. : Ábel Bereményi OBJECTIUS FORMATIUS: Els alumnes han de reconèixer i identificar la realitat heterogènia dels grups coneguts pels seus entorns com a gitanos (Gypsies) i auto-identificats com a calé, romà, sinti, boyash, cigány, etc. entre d'altres. Més enllà d'una descripció estàtica, s'hauran de poder descriure dinàmiques socials i polítiques que han produït relacions interètniques diverses en entorns europeus i en moments històrics diferents. A partir dels estudis etnogràfics i lectures d'anàlisi s'hauran de comprendre de forma comparativa elements socioculturals fonamentals dels col·lectius gitanos/romà des dels àmbits clàssics de l'antropologia social i cultural: l'àmbit econòmic/ecològic, polític i d'organització social, les relacions de parentiu i les varietats simbòliques rituals. Es proporcionaran eines per, en base als estudis etnogràfics, poder analitzar-los de forma autònoma i des d'un punt de vista dinàmic, tenint en compte el conflicte pel poder, la construcció de desigualtats racials/ètniques, de classe i de gènere, i l'impacte dels processos polítics (transició i democratització post-dictadura, post-socialista, ampliació de la UE, etc. ), per tal de poder interpretar fenòmens contemporanis.
Llengua: Català



Català
9 p, 105.4 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Materials de curs > Programes de curs (Guies docents)

 Registre creat el 2016-07-04, darrera modificació el 2016-09-23



   Favorit i Compartir