Psicologia del Treball [102588]
Blanch i Ribas, Josep Maria
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia

Título variante: Psicología del Trabajo
Fecha: 2016-17
Resumen: Contextualització: L'assignatura parteix de l'estudi del concepte de treball com a fenomen socioeconòmic, històric i cultural, de les modalitats més significatives d'aquest tipus d'activitat humana, de les seves dimensions (des d'una perspectiva interdisciplinària i de múltiples nivells d'anàlisi), de les seves divisions (tècnica, social, de gènere, etc. ), de les seves condicions de realització (físiques, socials, contractuals, etc. ), dels seus significats i sentits i de les seves formes d'organització. La relació de la situació ocupacional (ocupació, atur i subocupació) amb el benestar psicològic ocupa una part central de la matèria. Per a això, es resumeix l'evidència empírica acumulada per la investigació científica sobre determinats efectes econòmics, sociopolítics i psicosocials de l'experiència laboral, de les variables que els modulen i dels marcs teòrics que els fan comprensibles. Sobre aquesta base, es tracta dels factors de risc psicosocial inherents a les condicions de treball i a les formes d'organització i de gestió del mateix, que estan en l'origen d'algunes epidèmies psicosocials emergents en els camps de la salut i de la qualitat de vida laborals. En tots els casos, es tracta de caracteritzar cada problemàtica, de descriure les seves circumstàncies d'aparició i d'analitzar possibles formes de prevenir-la. Objectius formatius: • Familiaritzar amb l'estudi interdisciplinari del món del treball i de les experiències i relacions que implica. • Analitzar la dimensió psicosocial del treball i de l'experiència laboral. • Esquematitzar els desenvolupaments teòrics sobre treball, ocupació, desocupació i subocupació. • Descriure el caràcter socio-històric i cultural dels fenòmens i processos laborals. • Familiaritzar amb enfocaments teòrics i desenvolupaments empírics rellevants en el camp de la prevenció de riscos psicosocials en el treball. Objectius d'aprenentatge: 1 • Manejar el vocabulari bàsic i les categories d'anàlisi i intervenció en l'àmbit de la psicologia social aplicada al treball i a les relacions laborals. • Descriure el desenvolupament sociohistòric del treball i de les relacions laborals. • Reconèixer la construcció del treball com a categoria central de la subjectivitat. • Explicar l'impacte psicosocial de la situació ocupacional i de les condicions de treball. • Discutir aspectes epistemològics, teòrics, ètics i metodològics de la investigació i intervenció psicosocial en l'àmbit del treball i de la seva organització. • Identificar diferents tipus de factors de risc psicosocial en l'entorn laboral contemporani. • Descriure i valorar l'impacte psicosocial dels diferents tipus de factors de risc analitzats.
Resumen: Objetivos Contextualización: La asignatura parte del estudio del concepto de trabajo como fenómeno socioeconómico, histórico y cultural, de las modalidades más significativas de este tipo de actividad humana, de sus dimensiones (desde una perspectiva interdisciplinaria y de múltiples niveles de análisis), de sus divisiones (técnica, social, de género, etc. ), de sus condiciones de realización (físicas, sociales, contractuales, etc. ), de sus significados y sentidos y de sus formas de organización. La relación de la situación ocupacional (empleo, desempleo y subempleo) con el bienestar psicológico ocupa una parte central de la materia. Para ello, se resume la evidencia empírica acumulada por la investigación científica sobre determinados efectos económicos, sociopolíticos y psicosociales de la experiencia laboral, de las variables que los modulan y los marcos teóricos que los hacen comprensibles. Sobre esta base, se trata de los factores de riesgo psicosocial inherentes a las condiciones de trabajo ya las formas de organización y de gestión del mismo, que están en el origen de algunas epidemias psicosociales emergentes en los campos de la salud y de la calidad de vida laborales. En todos los casos, se trata de caracterizar cada problemática, de describir sus circunstancias de aparición y de analizar posibles formas de prevenirla. Objetivos formativos: • Familiarizarse con el estudio interdisciplinario del mundo del trabajo y de las experiencias y relaciones que implica. • Analizar la dimensión psicosocial del trabajo y de la experiencia laboral. • Esquematizar los desarrollos teóricos sobre trabajo, empleo, desempleo y subempleo. • Describir el carácter socio-histórico y cultural de los fenómenos y procesos laborales. 1 • Familiarizarse con enfoques teóricos y desarrollos empíricos relevantes en el campo de la prevención de riesgos psicosociales en el trabajo. Objetivos de aprendizaje: • Manejar el vocabulario básico y las categorías de análisis e intervención en el ámbito de la psicología social aplicada al trabajo ya las relaciones laborales. • Describir el desarrollo sociohistórico del trabajo y de las relaciones laborales. • Reconocer la construcción del trabajo como categoría central de la subjetividad. • Explicar el impacto psicosocial de la situación ocupacional y de las condiciones de trabajo. • Discutir aspectos epistemológicos, teóricos, éticos y metodológicos de la investigación e intervención psicosocial en el ámbito del trabajo y de su organización. • Identificar diferentes tipos de factores de riesgo psicosocial en el entorno laboral contemporáneo. • Describir y valorar el impacto psicosocial de los diferentes tipos de factores de riesgo analizados.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Lengua: Català
Titulación: Psicologia [2502443]
Plan de estudios: Grau en Psicologia [954]
Documento: Objecte d'aprenentatge



Català
5 p, 85.9 KB

Castellà
Versió reduïda
3 p, 62.6 KB

El registro aparece en las colecciones:
Materiales académicos > Guías docentes

 Registro creado el 2016-07-08, última modificación el 2023-02-21



   Favorit i Compartir