Web of Science: 10 cites, Scopus: 10 cites, Google Scholar: cites
¿Capital económico o cultural? : El efecto del origen social sobre las desventajas académicas de los hijos de inmigrantes en España
Álvarez de Sotomayor, Alberto (Universidad de Córdoba)
Martínez-Cousinou, Gloria (Universidad Loyola)

Títol variant: Capital econòmic o cultural? : L'efecte de l'origen social sobre els desavantatges acadèmics dels fills d'immigrants a Espanya
Títol variant: Financial or Cultural Capital? : The Effect of Social Origin on Educational Disadvantage Among Children of Immigrants in Spain
Data: 2016
Resum: Tanto la literatura internacional como la centrada en el caso español muestran que el origen social es el factor que más influye en el habitual rendimiento académico inferior de los hijos de inmigrantes. Menos evidencias hay acerca del mecanismo o de los mecanismos que explican dicha relación. En España, estas evidencias tienen como principal limitación el hecho de no diferenciar el origen nacional o étnico de los hijos de inmigrantes. El presente trabajo arroja luz sobre esta cuestión a través de un estudio de caso. Con datos de una encuesta realizada al alumnado de tercero y cuarto de ESO de los institutos de enseñanza secundaria de Marbella, se miden las desigualdades de rendimiento entre los distintos grupos de inmigrantes y los autóctonos, además de determinar en qué medida estas responden a cada uno de los dos mecanismos explicativos del origen social más referidos en la literatura sociológica: el nivel económico y el capital cultural. Los resultados de los análisis de regresión dan soporte empírico a ambos, pero otorgan un mayor peso explicativo al segundo. Asimismo, se evidencia que los modos y el grado en los que ambos mecanismos explican estas desventajas académicas varían sustancialmente entre los distintos grupos de origen nacional o geográfico, debido a la diferente composición de estos respecto a las variables económicas y socioculturales consideradas.
Resum: Tant la literatura internacional com la centrada en el cas espanyol mostren que l'origen social és el factor que més influeix en l'habitual rendiment acadèmic inferior dels fills d'immigrants. Menys evidències hi ha sobre el mecanisme o els mecanismes que expliquen aquesta relació. A Espanya, aquestes evidències tenen com a limitació principal el fet de no diferenciar l'origen nacional o ètnic dels fills d'immigrants. Aquest treball projecta llum sobre aquesta qüestió a través d'un estudi de cas. Amb dades d'una enquesta feta a l'alumnat de tercer i quart d'ESO dels instituts d'ensenyament secundari de Marbella, es mesuren les desigualtats de rendiment entre els diferents grups d'immigrants i els autòctons, i es determina en quina mesura aquestes responen a cadascun dels dos mecanismes explicatius de l'origen social més referits en la literatura sociològica: el nivell econòmic i el capital cultural. Els resultats de les anàlisis de regressió donen suport empíric a tots dos, però atorguen un major pes explicatiu al segon. Així mateix, s'evidencia que la manera i el grau en què tots dos mecanismes expliquen aquests desavantatges acadèmics varien substancialment entre els diferents grups d'origen nacional o geogràfic a causa de la diferent composició d'aquests respecte de les variables econòmiques i socioculturals considerades.
Resum: Both the international and national literature have shown that social background is the most influential social factor in determining the consistently lower educational outcomes of children of immigrants compared to that of natives. However, less is known about the specific mechanisms that contribute to explaining this relationship. Previous studies carried out in Spain lack an empirical distinction based on the ethnic origin of the children of immigrants. This study sheds light on this issue through a case study design. Using data from a survey conducted among students in the last two years of compulsory education in Marbella, this paper measures the inequalities in educational outcomes between immigrants and native students. This is done with the aim of clarifying to what extent such inequalities are explained by each of the two main social origin mechanisms found in the specialized literature: financial capital and cultural capital. The results of the regression analysis provide empirical support for both types of mechanisms, although the latter is found to have stronger explanatory power. Moreover, the way and the extent to which both mechanisms explain academic inequalities vary substantially from one ethnic origin to another due to compositional differences regarding the economic and sociocultural variables analyzed.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Rendimiento académico ; Estudiantes inmigrantes ; Integración socioeducativa ; Origen socioeconómico ; Rendiment acadèmic ; Estudiants immigrants ; Integració socioeducativa ; Origen socioeconòmic ; Capital cultural ; Educational outcomes ; Immigrant students ; Socio-educational integration ; Socioeconomic background ; Cultural capital
Publicat a: Papers : revista de sociologia, Vol. 101 Núm. 4 (Octubre-Desembre 2016) , p. 527-554 (Artículos) , ISSN 2013-9004

Adreça original: https://papers.uab.cat/article/view/v101-n4-alvarez-martinez-cousinou
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Papers/article/view/313293
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Papers/article/view/v101-n4-alvarez-martinez-cousinou
DOI: 10.5565/rev/papers.2200


28 p, 302.4 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Papers
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2016-10-07, darrera modificació el 2022-12-15



   Favorit i Compartir