Web of Science: 0 citations, Scopus: 3 citations, Google Scholar: citations
Dificultades conceptuales y epistemológicas de futuros profesores de Física y Química en las explicaciones energéticas de fenómenos físicos y químicos
Furió Gómez, Cristina (I.E.S. de Massamagrell (València))
Furió, Carles (Universitat de València. Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials)

Additional title: Dificultats conceptuals i epistemològiques de futurs professors de Física i Química en les explicacions energètiques de fenòmens físics i químics
Additional title: Conceptual and epistemological difficulties of future teachers of physics and chemistry in the energetic explanations of physical and chemical phenomena
Date: 2016
Abstract: En este trabajo analizamos las dificultades conceptuales y epistemológicas que tienen sobre termoquímica estudiantes universitarios de los últimos cursos de Física, Química e Ingeniería Química. Para ello se han aplicado a una muestra de 35 de estos futuros profesores dos cuestionarios sobre efectos térmicos en fenómenos físicos y químicos que han de explicar y se han categorizado sus respuestas según los razonamientos usados. Se ha constatado que la mayoría de los estudiantes no saben delimitar en el nivel macroscópico los sistemas que interaccionan, no utilizan el concepto de energía interna ni la primera ley de la termodinámica en los procesos físicos y químicos. Muy pocos de estos profesores en formación usan razonamientos de tipo submicroscópico para explicar estos efectos en los cambios físicos y químicos y, cuando lo hacen, la mayoría de sus explicaciones son incorrectas.
Abstract: En aquest treball analitzem les dificultats conceptuals i epistemològiques que tenen sobre termoquímica estudiants universitaris dels últims cursos de Física, Química i Enginyeria Química. Per a això s'han aplicat a una mostra de 35 d'aquests futurs professors dos qüestionaris sobre efectes tèrmics en fenòmens físics i químics que han d'explicar i s'han categoritzat les seves respostes segons els raonaments usats. S'ha constatat que la majoria dels estudiants no saben delimitar en el nivell macroscòpic els sistemes que interaccionen, no utilitzen el concepte d'energia interna ni la primera llei de la termodinàmica en els processos físics i químics. Molt pocs d'aquests professors en formació usen raonaments de tipus submicroscópic per explicar aquests efectes en els canvis físics i químics i, quan ho fan, la majoria de les seves explicacions són incorrectes.
Abstract: In this paper we analyze the conceptual and epistemological difficulties which have on thermochemical the physics, chemistry and chemical engineering students that they are preparing to be teachers of physics and chemistry. It has been applied to a sample of 35 prospective teachers' two questionnaires on thermal effects in physical and chemical phenomena that explain them and we have categorized their responses according to the reasoning used. It has been confirmed that most of the students do not know delimit systems that interact, do not use the concept of internal energy and the first law of thermodynamics in physical processes. Almost none trainee teachers use submicroscopic reasoning to explain these thermal effects in the physical and chemical changes and almost every explanations are incorrect.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Dificultades epistemológicas ; Termoquímica ; Profesores en formación ; Razonamientos espontáneos ; Niveles macroscópico y submicroscópico ; Dificultats epistemològiques ; Professors en formació ; Raonaments espontanis ; Nivells macroscòpic i submicroscópic ; Epistemological difficulties ; Thermochemistry ; Trainee teachers ; Spontaneous reasoning ; Macroscopic and submicroscopic levels
Published in: Enseñanza de las ciencias, Vol. 34 Núm. 3 (2016) , p. 7-24 (Investigaciones Didácticas) , ISSN 2174-6486

Adreça original: https://ensciencias.uab.es/article/view/v34-n3-furio-furio
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/314143
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/v34-n3-furio-furio
DOI: 10.5565/rev/ensciencias.1644


18 p, 408.5 KB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles > Enseñanza de las ciencias
Articles > Research articles

 Record created 2016-11-04, last modified 2023-03-02



   Favorit i Compartir