Web of Science: 16 cites, Google Scholar: cites,
Ludificación y educación para la ciudadanía : revisión de las experiencias significativas
Romero-Rodríguez, Luis-Miguel (Universidad de Huelva)
Torres-Toukoumidis, Ángel (Universidad de Huelva)
Aguaded Gómez, José Ignacio (Universidad de Huelva)

Títol variant: Ludificació i educació per a la ciutadania : revisió de les experiències significatives
Títol variant: Gamification and education for citizenship : an overview of meaningful experiences
Data: 2017
Resum: El presente trabajo aborda una revisión de las experiencias de ludificación en la educación para la ciudadanía partiendo de la conjunción de las dimensiones de la educación ciudadana global con las mecánicas de la ludificación. Para ello se identifican las experiencias compiladas en el World Gamification Map y aquellas encontradas en la literatura académica provenientes de las principales bases de datos (ISI-WOS, Scopus y Google Scholar). Los resultados demuestran un total de 17 experiencias que cumplen con las dimensiones referidas, de las cuales 9 son de educación para el desarrollo sostenible, 5 son relativas a la educación para los derechos humanos y 3 pertenecen a la dimensión de la educación para el entendimiento internacional, cada una organizada de acuerdo a sus indicadores particulares. En suma, la ludificación se evidencia como catalizador del cambio social al proporcionar un carácter interactivo y transversal e impulsar comportamientos deseados para el desarrollo moral de las personas en pro del compromiso activo en la comunidad.
Resum: Aquest treball aborda una revisió de les experiències de ludificació en l'educació per a la ciutadania partint de la conjunció de les dimensions de l'educació ciutadana global amb les mecàniques de la ludificació. Per fer-ho s'identifiquen les experiències compilades al World Gamification Map i les trobades en la literatura acadèmica provinents de les principals bases de dades (ISI-WOS, Scopus i Google Scholar). Els resultats demostren un total de 17 experiències que compleixen amb les dimensions referides, de les quals 9 són d'educació per al desenvolupament sostenible, 5 són relatives a l'educació per als drets humans i 3 pertanyen a la dimensió de l'educació per a l'entesa internacional, cadascuna organitzada d'acord amb els seus indicadors particulars. En suma, la ludificació s'evidencia com a catalitzador del canvi social en proporcionar un caràcter interactiu i transversal i impulsar comportaments desitjats per al desenvolupament moral de les persones en pro del compromís actiu en la comunitat.
Resum: This article reviews gamification experiences in education for citizenship based on a combination of the dimensions of global citizenship education and the mechanics of gamification. The experiences were drawn from the Gamification World Map and from the academic literature available in the ISI-WOS, Scopus and Google Scholar databases. The results demonstrate a total of 17 experiences that fulfill the above dimensions, 9 of which are related to education for sustainable development, 5 of which are related to education for human rights and 3 of which belong to the dimension of education for international understanding, all of which are organized according to their particular indicators. To sum up, gamification is found to be a catalyst for social change of an interactive and transversal nature that promotes desirable behavior for the moral development of people and favors active engagement in the community.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Publicat a: Educar, Vol. 53 Núm. 1 (2017) , p. 109-128 (Monográfico) , ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v53-n1-romero-torres-aguaded
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/317273
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/v53-n1-romero-torres-aguaded
DOI: 10.5565/rev/educar.846


20 p, 187.5 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2017-01-10, darrera modificació el 2022-12-16



   Favorit i Compartir