Scopus: 0 citations, Google Scholar: citations,
De las Rocallosas a los Andes : el experimento de escuelas charter en el contexto político argentino
Moschetti, Mauro Carlos (Universitat Autònoma de Barcelona)
Gottau, Verónica (Universidad Torcuato Di Tella)

Additional title: From the Rockies to the Andes : the charter school experiment in the Argentinian political context
Additional title: Dès Rocheuses aux Andes : l'expérience des écoles charter dans le contexte politique Argentin
Date: 2016
Abstract: En 1999, se aprobó en la Provincia de San Luis (Argentina) la creación de las denominadas 'Escuelas Experimentales Autogestionadas', inspiradas en el modelo charter norteamericano aunque con importantes diferencias. Este artículo describe la experiencia y explora las circunstancias por las que el proyecto fue desarticulado y abandonado prematuramente. El estudio incluyó un profundo análisis documental y entrevistas con referentes del proyecto, ex-funcionarios del Ministerio de Educación e integrantes de las asociaciones adjudicatarias. Se encontraron profundas incompatibilidades entre los principios rectores del proyecto - democratización, cooperativismo, autonomía y pluralidad -, las prácticas del sistema político provincial, y las estructuras y lógicas de poder tradicionales organizadas a nivel nacional.
Abstract: In 1999, the Province of San Luis (Argentina) approved the creation of the so-called 'Escuelas Experimentales Autogestionadas ' inspired by the North-American charter schools but with important differences. This article explores the circumstances under which the project was dismantled and abandoned prematurely. The study included a thorough documental analysis and interviews with leaders of the project, former officials of the Ministry of Education and members of the associations that ran these schools. We found strong incompatibilities between the guiding principles of the project, i. e. democratization, cooperativeness, autonomy and plurality, the practices of the provincial rentier political system, and the structures and traditional logics of power bureaucratically organized at the national level.
Abstract: En 1999, la création de ce qu'on appelle Escuelas Experimentales Autogestionadas a été approuvée à San Luis (Argentine), inspirées par les écoles charter des États-Unis, mais avec des différences importantes. Cet article explore les circonstances dans lesquelles le projet a été démantelé et abandonné prématurément. L'étude a compris une analyse approfondie de documents et des entrevues avec les référents du projet, ex-fonctionnaires du Ministère de l'Éducation et des membres des associations en charge des écoles. Nous avons trouvé incompatibilités profondes parmi les principes directeurs du projet - démocratisation, coopération, indépendance et pluralité - les pratiques du système politique provincial et des structures et logiques de pouvoir traditionnel organisées bureaucratiquement à l›échelle nationale.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Charter schools ; Privatización ; Autonomía escolar ; Argentina ; Privatization ; School autonomy ; Écoles charter ; Privatisation ; Autonomie de l'école ; Argentine
Published in: Educação & sociedade, Vol. 37 Núm. 134 (Jan/Mar 2016) , p. 55-72, ISSN 1678-4626

Adreça alternativa: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302016000100055
DOI: 10.1590/ES0101-73302016156075


18 p, 216.3 KB

The record appears in these collections:
Research literature > UAB research groups literature > Research Centres and Groups (research output) > Social and Legal Sciences > Globalisation, Education and Social Policies (GEPS)
Articles > Research articles
Articles > Published articles

 Record created 2017-01-18, last modified 2021-08-14



   Favorit i Compartir