La geografia en els liceus i en els col·legis de França. Rèmores i dinamismes
David, Jean

Data: 1992
Resum: L'enseignement de la géographie, au Collège et au Lycée en France, est pris entre des pesanteurs et des processus de dynamisation. Les conditions de mise en place de la Geographie scolaire et universitaire restent toujours presentes avec des heritages comme la permanence des liens entre Histoire-Géographie ou celle des théories de Vidal de la Blache. Cependant, depuis au moins 20 ans, des elements nouveaux penétrent l'enseignement: renouvellement épistemologique ou métodologique, approche systémique, utilisation des répresentations spatiales, souci de la gestion spatiales . . . L'enseignement de la géographie profite ainsi d'une meilleure image dans la société.
Resum: The teaching of geography in French secondary schools is trapped between inherited borders and dynamizing processes. The circumstances prevailing at the time of the introduction of geography in schools and in the university are still tangible in the forn of inheritances such as the surviving links between History and Geography, or Vidal de la Blache's theories. Nevertheless new elements have been introduced in education over approximately the last twenty years. These include epistemological and methodological renewal, a systemic approach, the use of forms of spatial representation, an interest in spatial management . . . In this way, Geography education has improved its public image.
Resum: La enseñanza de la geografia, tanto en los colegios como en los liceos de Francia, se halla presa entre los lastres del pasado y los procesos de dinamización. Las condiciones en que fue instaurada la geografia escolar se hallan aún presentes en algunas herencias, como la permanencia de la unión geografia-historia o bien las que derivan de las teorias de Vidal de la Blache. Sin embargo, desde hace unos veinte años están penetrando en las enseñanzas algunos elementos nuevos: renovación epistemologica o metodológica, enfoques sistémicos, utilización de las representaciones espaciales, preocupación por la gestión espacial . . . Todo ello esta aportando a la geografia una mejora de su imagen social.
Resum: L'ensenyament de la geografia, tant als col·legis com als liceus de França, es troba atrapat entre les rèmores del passat i els processos de dinamització. Les condicions en què fou establerta la geografia escolar hi són encara presents en algunes herències, com la permanència dels lligams entre geografia i historia o bé les que deriven de les teories de Vidal de la Blache. Malgrat això, des de fa uns vint anys alguns elements nous estan penetrant a l'ensenyament: una renovació epistemologica o metodologica, l'enfocament sistèmic. la utilització de les representacions espacials la preocupació per la gestió espacial . . . Tot plegat esta suposant per a la geografia una millor imatge social.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Publicat a: Documents d'anàlisi geogràfica, N. 21 (1992) p. 137-146, ISSN 2014-4512

Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/DocumentsAnalisi/article/view/41562


10 p, 317.7 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Documents d'anàlisi geogràfica
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2007-05-11, darrera modificació el 2022-02-20



   Favorit i Compartir