Web of Science: 4 cites, Scopus: 12 cites, Google Scholar: cites
Modelización, argumentación y transferencia de conocimiento sobre el sistema inmunológico a partir de una controversia sobre vacunación en futuros docentes
Maguregi González, Gurutze (Universidad del País Vasco)
Uskola Ibarluzea, Araitz (Universidad del País Vasco)
Burgoa Etxaburu, Miren Begoñe (Instituto Vasco de Evaluación e Investigación Educativa ISEI/IVEI)

Títol variant: Modelització, argumentació i transferència de coneixement sobre el sistema immunològic a partir d'una controvèrsia sobre vacunació en futurs docents
Títol variant: Modeling, argumentation and knowledge transfer of preservice teachers about the immune system on a controversy about vaccination
Data: 2017
Resum: En este trabajo se analiza la construcción del modelo de sistema inmunológico incluido en el modelo de ser vivo. Se ha utilizado una controversia sociocientífica sobre la vacunación, sobre la que 42 estudiantes del Grado de Educación Primaria han tenido que buscar información y utilizarla para tomar decisiones, construir conocimiento y transferirlo. Se han analizado las producciones escritas y las discusiones. Los resultados muestran que la competencia argumentativa mejora, tanto en número como en variedad de justificaciones. Se observan indicios de construcción del modelo de sistema inmunológico, ya que se hace referencia a elementos de su estructura, intercambio de materia y cambios producidos, especialmente en lo referente a las vacunas. Sin embargo, tienen dificultades en la transferencia de conocimiento cuando esta es lejana.
Resum: En aquest treball s'analitza la construcció del model de sistema immunològic inclòs en el model d'ésser viu. S'ha utilitzat una controvèrsia sociocientífica sobre la vacunació, sobre la qual 42 estudiants del Grau d'Educació Primària han hagut de buscar informació i utilitzar-la per prendre decisions, construir coneixement i transferir-ho. S'han analitzat les produccions escrites i les discussions. Els resultats mostren que la competència argumentativa millora, tant en nombre com en varietat de justificacions. S'observen indicis de construcció del model de sistema immunològic, ja que es fa referència a elements de la seva estructura, intercanvi de matèria i canvis produïts, especialment referent a les vacunes. No obstant això, tenen dificultats en la transferència de coneixement quan aquesta és llunyana.
Resum: In this article we analyze the construction of the model of immune system, which is included in the model of living beings. 42 Elementary Preservice teachers took part in a teaching sequence based on a socioscientific controversy about vaccination. They searched for information, made decisions, constructed knowledge and transferred it. The written productions and oral discussions of the students have been analyzed. The results show that the ability for argumentation improves both in number and variety of justifications. There is evidence of the construction of the model of immune system, such as references to constituents of its structure, matter interchange and the resultant changes, specially with respect to vaccines. However, difficulties in transfer of knowledge are observed when it is far transfer.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Argumentació ; Controvèrsies sociocientífiques ; Modelització ; Sistema immunològic ; Transferència ; Argumentation ; Socio-scientific issues ; Modeling ; Immune system, transfer ; Argumentación ; Controversias sociocientíficas ; Modelización ; Sistema inmunológico ; Transferencia
Publicat a: Enseñanza de las ciencias, Vol. 35 Núm. 2 (2017) , p. 29-50 (Investigaciones Didácticas) , ISSN 2174-6486

Adreça original: https://ensciencias.uab.es/article/view/v35-n2-maguregi-uskola-burgoa
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/324221
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/v35-n2-maguregi-uskola-burgoa
DOI: 10.5565/rev/ensciencias.2237


22 p, 701.9 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Enseñanza de las ciencias
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2017-06-08, darrera modificació el 2022-12-16



   Favorit i Compartir