Garantía de mejor precio y bienestar social en un modelo de entrada con información incompleta
Casado Izaga, Francisco Javier

Additional title: Guaranteed Lowest Prices and Social Welfare in an Incomplete Information
Additional title: Entry Model
Date: 1998
Abstract: La cláusula de mejor precio es un compromiso cuyo uso es muy frecuente en el sector de ventas al detalle y que obliga a la empresa que lo aplica a igualar las mejores ofertas rivales. En la literatura se ha hecho hincapié en los efectos anticompetitivos asociados al uso de esta cláusula. Este trabajo muestra que el compromiso puede tener efectos positivos desde la perspectiva del bienestar social cuando es utilizado como mecanismo transmisor de información a potenciales entrantes.
Abstract: A guaranteed lowest prices policy is a commonly observed pricing practice in retailing markets. When firms use this clause they are publicly committing themselves to match the prices of their competitors. Literature has focused on the use of this practice in order to guarantee successful co-ordination between rivals. In contrast to this wisdom this paper shows that the clause may have positive effects from the social point of view because that it can be used in order to transmit information to firms which are considering to stablish in the market.
Rights: Tots els drets reservats.
Language: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Cláusula de mejor precio ; Colusión ; Prácticas restrictivas de la competencia ; Guaranteed lowest prices ; Price matching ; Facilitating practices ; Collusion
Published in: Revista española de economia, V. 15 N. 2 (1998) , p. 217-234, ISSN 0210-1025



18 p, 97.4 KB

The record appears in these collections:
Articles > Research articles
Articles > Published articles

 Record created 2006-03-13, last modified 2022-09-10



   Favorit i Compartir