Delimitación de "lo que el alumno sabe" a partir de objetivos y modelos de enseñanza
Marín Martínez, Nicolás (Universidad de Almería. Departamento de Didáctica de las Matemáticas y de las Ciencias Experimentales)
Jiménez Gómez, Enrique (Universidad de Murcia. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales)
Benarroch Benarroch, Alicia (Universidad de Granada. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales)
Data: |
1997 |
Resum: |
The educational principle proposed by Ausubel: «to find out the knowledge of the pupil and teach him consequently» is assumed by most of the educators; however, this principle does not delimit the sentence: «the knowledge of the pupil». So this sentence can have different interpretations according to the information the teacher requests from the pupil's cognitive structure to carry out the instructional process that, at the same time, depends on the teaching objetives. From here, in this paper we attempt to delimit «the knowledge of the pupil» about science as useful information to carry out the design of teaching based on the Altenative Conception Movement, Ausubel's Theory and Piaget's Theory. |
Drets: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. |
Llengua: |
Castellà |
Document: |
Article ; recerca ; Versió publicada |
Matèria: |
Model de Ausubel ;
Comprensió significativa del contingut ;
Model de Piaget ;
Aprenentatge operatiu ;
Assimilació de continguts |
Publicat a: |
Enseñanza de las ciencias, V. 15 n. 2 (1997) p. 215-224, ISSN 2174-6486 |
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21492
Adreça original: https://ensciencias.uab.cat/article/view/v15-n2-marin-jimenez-benarroch
DOI: 10.5565/rev/ensciencias.4177
El registre apareix a les col·leccions:
Articles >
Articles publicats >
Enseñanza de las cienciasArticles >
Articles de recerca
Registre creat el 2007-12-13, darrera modificació el 2022-09-12