Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/23262
Explorando el uso de estrategias discursivas y semióticas en la construcción guiada del conocimiento
Ruiz, Edgardo
Villuendas, Ma. Dolores

Títol variant: Explorant l’ús d’estratègies discursives i semiòtiques en la construcció guiada del coneixement.
Títol variant: Exploring the use of discursive and semiotic strategies in knowledge-guided construction
Data: 2007
Resum: En este trabajo se exploró el uso diferencial de las estrategias discursivas y semióticas en la construcción guiada del conocimiento en maestras de primaria. Los datos se recogieron del discurso de la maestra en el contexto de la práctica docente, tomando notas y registros durante veinticuatro clases de una hora cada una. Primero, se transcribieron los discursos para después hacer una videoconfrontación con otros investigadores. Se observa que el empleo de la estrategia elicitativa y la intención didáctica en las tres maestras es similar al formular y reformular la participación de los alumnos de manera más o menos rígida, repetitiva, descriptiva e ilustrada. Se evidencian diferencias en el uso del diálogo típico del género de clase. Es necesario considerar el proceso de enseñanza, no como la mera transmisión de saberes, sino como un compromiso de naturaleza social y personal.
Resum: En aquest treball, es va explorar l’ús diferencial de les estratègies discursives i semiòtiques en la construcció guiada del coneixement en mestres de primària. Les dades es van recollir del discurs de la mestra en el context de la pràctica docent, prenent notes i fent-ne un registre durant vint-i-quatre classes d’una hora cadascuna. Primerament, es van transcriure els discursos per després realitzar una videoconfrontació amb uns altres investigadors. S’hi observa que l’ús de l’estratègia elicitativa i la intenció didàctica en les tres mestres és semblant en el moment de formular i reformular la participació dels alumnes de manera més o menys rígida, repetitiva, descriptiva i il·lustrada. S’hi evidencien diferències en l’ús del diàleg típic del gènere de classe. És necessari considerar el procés d’ensenyament no com a simple transmissió de coneixements, sinó com un compromís de naturalesa social i personal.
Resum: In this work we have explored how primary teachers differ as they use discursive and semiotic strategies in knowledge-guided construction. Data were collected from three teachers’discourse in the context of her teaching practice by taking notes on 24 different occasions one hour long each. First we transcribed the discourses and then we made a video-confrontation with other researchers. We note that the use of the elicitative strategy and the pedagogical intention is similar among the three teachers as they enact students’ participation in a rigid, reiterative, descriptive and illustrated way. Differences are more evident in the use of dialogue as this is adjusted to every single teaching situation. Accordingly we argue that the teaching process needs to be considered not as a simple knowledge transmission, but as a social and personal commitment.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Estrategias discursivas y semióticas ; Educación primaria ; Estratègies discursives i semiòtiques ; Educació primària ; Discursive and semiotic strategies ; Primary schooling
Publicat a: Educar, N. 39 (2007) p. 77-94, ISSN 0211-819X

Adreça alternativa: http://www.raco.cat/index.php/Educar/article/view/76746


18 p, 95.0 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2008-01-18, darrera modificació el 2016-10-15



   Favorit i Compartir