Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/2395
Deux volets fragmentaires du peintre rhénan Barthel Bruyn au château de Peralada
Martens, Didier

Títol variant: Dos fragments del tríptic del pintor Barthel Bruyn de Renània al castell de Perelada
Data: 1997
Resum: L'auteur fait connaître deux volets fragmentaires de triptyque dus au peintre rhénan Barthel Bruyn (vers 1493-1555), figure majeure de la peinture colanaise de la Renaissance. Ils sont conservés au château de Peralada (Gérone). Les volets, qui représentent deux familles apparentées et leurs saints patrons, portent des armoiries qui ont été remainées. Dans l'état actuel, elles ressemblent beaucoup à celles d'une ancienne famille patricienne colanaise, les Von Siegen. Le triptyque dont proviennent les fragments de Peralada a dû appartenir à un certain moment à cette famille. C'est vraisemblablement au xix ème siècle qu'il fut démembré, pour être mis au goût du jour. Les volets furent alors séparés du panneau central (disparu), et les saint patrons furent éliminés. Les portraits des donateurs devinrent ainsi des portraits «autonomes», au sens moderne du terme. Les deux volets du triptyque primitif, réduits à l'état de fragment, furent toutefois réunis en un diptyque, de façon à produire un effet d'ensemble «médiéval».
Resum: L'autor presenta dos fragments de tríptic del pintor Barthel Bruyn, de Renània (ca. 1493-1555), protagonista de la pintura renaixentista de Colònia. S'han conservat al castell de Perelada (Girona). Els fragments, que representen dues famílies i els seus sants patrons, mostren escuts que han estat alterats. Ara, recorden molt els d'una antiga família patrícia de Colònia, els Von Siegen. El tríptic degué pertànyer a la família en algun moment. Segurament, fou fragmentat al segle XIX per adequar-ho al gust de l'època. Les ales foren separades del plafó central (desaparegut) i els sants patrons foren eliminats. Els retrats dels donants es convertiren així en retrats «autònoms», en el sentit modern del terme. Les dues ales del tríptic original, reduïdes a fragment, foren unides en un díptic, per fer la sensació d'un conjunt «medieval».
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Francès.
Document: Article ; recerca ; article ; publishedVersion
Matèria: Peinture ; Renaissance ; Pays-Bas ; Pintura ; Renaixement ; Flandes
Publicat a: Locus amoenus, N. 3 (1997) , p. 67-74, ISSN 1135-9722



8 p, 4.2 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Locus amoenus
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2006-03-13, darrera modificació el 2016-06-12



   Favorit i Compartir